søndag 24. november 2013

Singapore 2013, del 7

Søndag 17. november var avreisedag, men ikke før om kvelden, så vi hadde hele dagen til rådighet. Først gikk vi for å finne en frokostkafe, og på veien kom vi forbi klosterkirken der vi hadde spist middag en kveld i klosterhagen.

Klosterkirken

Vi passerte også flagget til Singapore. Singapore er en republikk i Sørøst- Asia. En kombinert øy- og bystat ved sørspissen av Malayahalvøya.

Flagget

Etter frokost spaserte vi til Fort Canning Park. Her er det opprinnelig regnskog. Vi måtte bare beundre den knallgrønne fargen på naturen.

Regnskog

Grønn natur

Vi spaserte opp til høgden Fort Canning Hill, også bare kalt The Hill. På veien passerte vi svært vakkert landskap.

Flott landskap

The house of The Hill. Raffles nevnte huset i et brev fra 1833. Han sier: Vi har bygget en liten bungalow på The Hill. Nå Beundret vi huset til den berømte Raffles.

Huset til Raffles

Flaggstangen nedenfor huset hans fulgte mange i distriktet med på, for når flagget ble heist, visste de at båter var på vei mot havna. Da gjaldt det å være først ute, både for å få en jobb, eller å handle.

Viktig flaggstang

Fra 1858 heiste de lanterne i flaggstangen, men i 1902 kom fyrtårnet som ble et kjent landemerke i Singapore. I den tida hadde en god utsikt til havna, men så kom bygninger som stengte for utsikten.

Fyrtårnet

Utsikten før

I hagen var det mange fine og forskjellige planter og blomster som pyntet opp. Den ene vakrere enn den andre. Under kommer et par eksempel.

Flott
Nydelig

Etter dette interessante besøket, gikk vi nedover fra høgda, men siste stykke var det bare å ta trappa.

I rulletrappa

Nå tok vi taxi til Kampong Glam. Navnet er etter en type eukalyptustre. Før bodde her den malaysiske overklassen.

Fint område

Bygårder

Området er nå sentralt for den malaysiske og arabiske befolkning. Her er også en stor moske som en ser i bakgrunnen på bildet under.

Moskeen

Her bodde Sultanen av Jahore fra Malaysia. Huset ble bygd på 1840- tallet. Nå er det sentrum for malaysisk kulturhistorie i Singapore.

Sultanen bodde her

Vi avsluttet besøket med lunsj på en fortauskafe i Bagdad Street. God mat.

Lunsj

Så taxi tilbake til bassenget ved hotellet. Det er dyrt i Singapore, 17% på alle restaurantregninger, men det underlige er at taxisjåførene rundet ned til nærmeste krone. Er det ikke omvendt hos oss?

Ved bassenget

Men så måtte vi dra til flyplassen, og den måtte vi bare beundre igjen. Jeg trodde de var ferdige med å pynte den til jul, men sannelig min hatt var de i ferd med å lage Colosseum som juledekorasjon også.

På flyplassen

Colosseum

Turen hjem gikk fint. Vi brukte samme flyselskap, og byttet fly i Zurich. Morgenhimmelen vartet opp med et fantastisk lysshow som avslutning på den kjempefine turen til Singapore.