torsdag 21. november 2013

Singapore 2013, del 4

Vi startet dagen med å ta buss til Sentosa. Det er bru for motorkjøretøyer dit. Singapore består av 63 øyer, og Sentosa er den største av de minste øyene. Fram til 1967 var dette en britisk militærfestning,

På Sentosa

Vi gikk først ned til en av strendene, der det var hengebru over sjøen og til en liten øy. På bildet under ser vi øya til venstre i bildet.

Øya vi skal til

På hengebrua

Da vi kom over, stod vi på Asias sørligste kontinentale punkt. Ute på havet lå masse båter ankret og ventet på å få komme inn til Singapore for lasting eller lossing. Singapore har en av de travleste havner i verden.

Båtene ligger på vent

Sentosa er kåret til den beste fornøyelsespark i verden i forhold til byen og området, og måten den er tilrettelagt i terrenget. Her var masse å ta seg til. For eksempel å hive seg av sted på en løpestreng fra toppen og til øya ved siden av. Noen våget.

Full fart

Jeg nøyde meg med å slappe av i solen på en strandbar, og kun ta en liten vassetur i Sør- Kinahavet.

Det var varmt

Vi gikk en tur på en natursti også. Da hørte vi fugler, men de ble overdøvet av et kjempekor av gresshopper.

På naturstien

På Sentosa står den kjente løvefiguren som er blitt et nasjonalt symbol for Singapore. Den heter The Merlion. Den er inne i Singapore by også.

Løven

Vi dro fra Sentosa som betyr: Ro og mak. Nå skulle vi tilbake til hotellet for å slappe av ved bassenget. Middag spiste vi denne kvelden i Little India, sjølsagt indisk mat.

På indisk

Torsdag som var 14. november besøkte vi først Singapore Art Museum. Her var mange forskjellige installasjoner av forskjellige typer. Det første vi så var en båt full av tomflasker.

Museet

Båten

Der var maleri også. Kunsten var fra flere steder i Asia. Maleriet jeg tok bilde av var malt av en malerinne fra Laos. Hun var opptatt av kvinnelige former.

Fra Laos

Vi var inn i et mørkt rom som var fullt av gamle dokker festet på en vegg, og et sted i det mørke rommet hang dokkehoder på lange, tynne stokker. Jeg har glemt hva det skulle symbolisere.

Dokkehodene

Vi kom inn i et klasserom som forestilte det gamle skolesystemet i Burma. Det het: Det syke klasserom. Kunstneren heter Nge Lay. Kunsten skulle vise at elevene lærte bare det som passet systemet. Styresmaktene tok over tankesystemet.

Kunst

Til slutt gikk vi inn i et stort rom som viste japansk kunst. Der var mange speil, og det var snedig tillaget for mange små figurer i japansk snitt spilte og sang. Det var godt gjort. Vi gikk som i korridorer hit og dit med fullt av japanere rundt oss. Det imponerte meg. Ikke godt å gjengi med et bilde.

Japansk kunst

Utenfor utgangen stod denne lille rakkeren laget av såpe. Han måtte bare foreviges.

Såpegutten

Vi passerte Nasjonalmuseet i Singapore også, men gikk bare inn i resepsjonen for å se hvordan det så ut.

Nasjonalmuseet

Inne så vi opp i den fine kuppelen. Men det var nok museum denne dagen. Vi snudde ut igjen. Utenfor dette museet også var spesielle figurer. De satt og slappet av på en benk.

Fin kuppel

Spesielle figurer

Nå dro vi til en høgde i Singapore som før het Goverment Hill (1819- 1860). Her bygget Raffles sitt hus, men vi skulle i dag bare se en krydderhage.

Krydder

Det var egypterne som først startet å bruke krydder, men nå bruker vi det alle sammen, mer og mindre. Her vokste mange sorter, også chili.

Rød chili

Alle lengtet nå etter å slappe av ved bassenget, dermed gikk turen tilbake til dit. Vi avsluttet dagen med nattsafari. Om kvelden ble vi hentet med buss, og i den svære dyreparken gikk vi over i åpne, små tog. Denne nattsafarien er kåret for andre året på rad som beste attraksjonen i Singapore.

Flamingoer

Vi hadde ikke lov til å bruke blits, så ta bilder var egentlig umulig, tok noen få i starten, men gav opp. De hadde høgteknologisk lys slik at dyra skulle tro det var måneskinn. Jeg ble litt skjelven da vi ganske nær passerte løver, bjørner, elefanter og giraffer, bare for å nevne litt. En fin opplevelse. Vi spiste middag på safarirestauranten før vi dro tilbake.