lørdag 23. november 2013

Singapore 2013, del 6

Denne lørdagskvelden skulle to fra reiseselskapet reise, men hadde flere timer til rådighet før det.  På vei til frokost gikk vi innom et kunstgalleri som lå i hotellkomplekset. Mange fine kunstverk, også av Dali.

Kunstverk av Dali

Det var ikke lov å ta bilder inne i galleriet, derfor tok jeg inn døra og fra utstillingen i vinduet. Mange fine kunstverk som malerier og skulpturer. Ved døren noen røde skapninger.

Røde figurer

Vi spaserte mot kanalen og kom da forbi minnesmerket over helter fra Andre verdenskrig. Japanerne overrasket engelskmennene under krigen og tok Singapore fra innsiden i 1942. De slo seg ned på Raffles hotell som de kalte for Syndens liv. Da de tapte krigen, tok 300 japanske soldater sitt liv med granater på hotellet.

Minnesmerke over allierte helter

Vi spaserte på Qeen Elisabeth Walk langs kanalen. Singapore ble uavhengig fra Storbritannia i 1963. Nå er Singapore en uavhengig republikk, og er medlem av FN. Mange idyller langs kanalen.

Fin by

Mange idyller

Vi kom ned til den før nevnte løvefiguren som her er laget som en fontene. Det sies at da Singapore ble oppdaget var her både løver og tigre.

Nasjonalt ikon

Herfra så vi skipet vi var på i går kveld. Vi satt i båten framme i baugen.

Båten

Nå gikk vi videre gjennom undergang i retning Fullerton hotell. Det var mange slike fine underganger. Her var forretninger og fine vindusutstillinger.

Fine utstillinger

Fint overbygd

Til og med rulletrappa oppover fra undergangene var julepyntet, og oppe i foajeen til hotell Fullerton var ikke måte på som de hadde pyntet. Juletre med bamser, og pyntet i store krukker.

Rulletrappa i juleskrud

Spesielt juletre

Masse jul

Vi kom ut igjen ved kanalen. Her hadde kjøp og salg foregått i gamle dager. Nå ble det husket med statuer.

Salget i orden

Så kom vi til statuen av hovedpersonen. Sir Thomas Stamford Raffles oppdaget og grunnla Singapore som et britisk støttepunkt i 1819. Det sies at han gikk i land der statuen står.

Hovedpersonen

Vi satte nå kurs for hotellet, men på veien gikk vi innom den nygotiske katedralen som ligger ganske  nær hotellet vi bodde på.

Kirka

Vi gikk inn for å se. At lynet hadde slått ned i denne kirka to ganger var vi klar over. Kirka hadde fine glassmaleri.

Fin innredning

Ved utgangen

Det nærmet seg tiden at de fra reisefølget måtte dra til flyplassen. Vi vinket til dem da de dro i taxi fra hotellet. Etterpå dro vi andre til det eldste hindutempelet i Singapore.

Utenfor

Vi gikk inn der inderne ba sine bønner, en prest satt på gulvet og messet. Tempelet heter Sri Mariamman, og er fra 1827.

Inne i tempelet

Videre dro vi på nattmarked i Kinatown. Husa hadde duse farger og kinesiske tegn. Det var interessant å gå rundt her.

Fra Kinatown

På nattmarkedet var fint å gå, her var ingen masete og pågående selgere, vi kunne rusle rundt og se på varene i ro og mak.

På nattmarkedet

Et sted vi kom forbi var full dansing. De fleste kinesere som svinget seg i dansen. Morsomt å se på.

Dans

Vi avsluttet besøket med middag på The Singapore Heritage. Restauranten ligger i hjertet av Kinatown. Området her var fint å gå i og var helt annerledes enn jeg hadde trodd. En fin avslutning på kvelden.

Ved middagen

7. er siste del om Singapore og kommer i morgen.