fredag 22. november 2013

Singapore 2013, del 5

Fredag hadde jeg bursdag og ble dermed et år yngre. Det hadde jeg tenkt å feire så å si hele dagen. Jeg bad reisefølget møte på et av av hotell Stamford sine frokostrom, og valgte Cafe Swiss som hadde en god frokostbuffe. Det ble en fin start på dagen.

Først frokost

 Etter det hadde vi noen timer før neste festivitas, og dro til Orchard Road for å shoppe. Vi kunne ikke være bekjent av å ha vært i Singapore uten å handle. På bildet nedenfor ser vi gjengen som møtte oss i en trapp.

For en gjeng!

Gatene var som nevnt før fint pyntet. Alle prøvde med nye ideer for å slå nabogatene og nabo-forretningene.

Blå julepynt

 På shopping

Det var tid å dra tilbake til hotellet, for snart var det Afternoon tea på vårt hotell Stamford, der vi hadde bestilt. Samlet tok vi heisen til 67 etasje, og der hadde vi god utsikt.

God utsikt

Fikk meg først en stuss fordi jeg forstod at maten ikke skulle settes på bordet slik de hadde gjort i England og i Dubai, men vi skulle forsyne oss fra buffe. Men buffeen var upåklagelig.

Afternoon tea

Mye å velge i på buffeen av både varm og kald mat. Min favoritt var små, tynne skiver av stekt and på en slags grillet løk-snaks. Det smakte nydelig. Men nå måtte vi ta en liten pause før vi startet på kaker og dessert.

Litt av buffeen

Nå startet gavedrysset. Tidligere på dagen pakket jeg ut et nydelig skjerf fra to gode venninner. Fra reisefølget fikk jeg en helgetur til Helsinki, det passet fint, for jeg har aldri vært i Finland. Så kom innbydelse til et museum/ galleri med påfølgende kaffe. Samt billett til Latter med blant andre Hege Schøyen, med påfølgende middag. Dina hadde sendt med et fint kort. Jeg ble sittende med hake-slepp, og var overveldet. Men så måtte vi til buffeen igjen.

Nå desserter

 Men nå var det behov for avslapning før feiringen skulle fortsette med middag. Vi dro til kanalen til en italiensk restaurant som het Florentino, der det var bestilt bord til klokken 20.00. Italiensk mat er min favoritt, samme hvor jeg er i verden.

Klar for middag

Florentino var en fin restaurant med meget god mat. Hver av gjestene bestilte det de hadde mest lyst på. Jeg valgte spagetti med hummersaus. De var ikke snaue med hummerstykkene, hummer er også av mine favoritter. Jeg fikk også et ekstra kakestykke med lys og greier. Overraskende. Restauranten kunne skilte med en utmerkelse.

Ved middagsbordet

 Ett lys, betyr det ti år i fratrekk?

Utmerkelse

Men kvelden var fortsatt ung, og jeg ville ha mer ut av dagen. Nå ville jeg på toppen av det spesielle bygget med tre bein og båten på taket. Vi tok taxi tilbygget. Opplyst og fint lå det der. Da vi kom inn nede, stod et digert juletre og glitret.

Båten

 Fint juletre

Vi tok heisen til toppen, og der var strålende utsikt over det opplyste Singapore. Vi satte oss i baugen på båten og tok en drink mens vi så på utsikten.

Fin utsikt

 Flott å se

Men jeg hadde ønske om å avslutte dagen på Long Bar med en Singapore Sling. Vi dro dit. Singapore Sling ble oppfunnet av bartenderen på Raffles hotell i 1915. Han het Ngiam Tong Boon. Her avsluttet vi dagen, jeg hadde fått det som jeg ville. Ikke minst følte jeg at nå var jeg blitt et år yngre.

Avslutning på Long Bar

I morgen del 6

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar