onsdag 29. januar 2014

Bøker, del 1 januar 14

Jeg er det en kaller for en lesehest. Så fort jeg behersket lesekunsten i 6- 7- årsaldere leste jeg hefter som tilhørte mine to eldre søsken. Jeg bladet sikkert i barnebøker og så på bilder, men det jeg husker best er hefter som handlet om særlig to familier. Skjorhagen og sønnen, som var de slemme, men de snille var Sterk- Ola og Vangs- gutane. Hefta var på nynorsk.

Første lesestoff

  Men det mest spennende var eventyrene som Knut Berg var med på. Særlig ett av hefta var jeg spesielt opptatt av. Da la Knut Berg, den gode hjelperen Tala, og Aima, dama til Knut Berg, ut på et nytt eventyr. De spennende var at de gikk om bord i et stort skip, og reisa skulle vare en stund. Det første Aima gjorde var å pakke ut roben sin. Altså alle ballkjolene tenkte jeg, og så for meg den vakre Aima svinge seg i blå tyllkjole en kveld, i gul silke neste kveld osv.

Knut Berg mest spennende

  Da jeg begynte på skolen, var jeg flittig gjest i skoleboksamlinga. Det var så mange kjekke bøker. Jeg husker svært mange, og jeg husker spenningen ved å sette meg ned med en ny bok å lese. Jeg skal nevne bare to, og det var et vanskelig valg. Først Robinson Crusoe. Jeg leste i hver ledig stund for å se hvordan det gikk på den øde øya han strandet.

Robinson Crusoe

Den andre må bli Onkel Toms hytte. En bok som gjorde enormt inntrykk. Jeg holdt med Tom i ett og alt, og var nesten en slave sammen med de andre. Jeg var ikke gammel nok til å forstå bakgrunnen for boka. Men kverke slavehandlerne tenkte jeg måtte til.

Onkel Toms hytte

Da jeg kom i 6. 7.- klasse ble jeg kjent med en jente på skolen. Hun var enebarn og hadde alle bøkene om Frøken Detektiv, som var kommet ut til da. Hun tilbød meg å låne så mange jeg ville. Jeg syklet helt til Leikong, og det var mange kilometer. Før jeg dro hjem, hadde jeg med så mange bøker om Nancy Drew jeg fikk nedi en stor veske. Jeg var lykkelig. Tenk å ha så mange bøker som ventet på å bli lest!

Frøken Detektiv

 
Men lesevanene og valg av bøker en leser forandrer seg etter som en blir voksen. Jeg kan lese alle typer bøker, men er ikke så glad i krim. Jeg kan til og med lese dikt iblant. Da jeg sluttet i yrket mitt, fikk jeg en fin diktbok der fine bilder følger hvert dikt. Boka fikk jeg av kollegene mine, noe jeg satte enormt pris på. Jeg har lest dikta og studert bilda. Et praktverk.

Diktboka

 
 Naturligvis har jeg de seks bøkene av Karl Ove Knausgård, og lest alle. Noen fikk jeg i gave, resten kjøpte jeg sjøl. Det var grei underholdning.

Alle seks

I morgen forteller jeg om hvorfor jeg leste de bøkene jeg da skal blogge om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar