torsdag 30. januar 2014

Bøker, del 2, januar 14

Som nevnt liker jeg å lese variert sjangrer innen bøker. En klassiker innen romaner er Victoria, skrevet av Knut Hamsun. Fortellingen om rikmannsdatteren og møllersønnen. Boka har jeg lest flere ganger. Språket i boka er så lyrisk at en kan ta noen tilfeldige linjer fra en side og sette opp som et dikt. Åpningsreplikken er enkel og grei: Møllerens sønn gikk og tenkte. Jeg anbefaler den, det er en liten perle. Den er kun på 138 sider.

Victoria

Når jeg først snakker om perler vil jeg ta med to til. Først Mrs. Dalloway av Virginia Woolf. Boka handler om noen personer som oppholder seg i London, hver på sin kant, men har forskjellig tilknytning til hovedpersonen. Det meste foregår i løpet av en dag. Felles for alle er at de hører Big Ben slå. Har en vært i London og hørt Big Ben, vil de malmfulle slagene minne om boka.

Mrs Dalloway

Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald er også en gammel klassiker. Det handler om mannen som slår seg opp og blir styrtrik, har et hus som et slott og holder svære selskaper. Det handler med andre ord om den amerikanske drømmen. En som er lutfattig kan bli millionær. Det er ikke så lenge siden jeg så filmen om Den store Gatsby. Den amerikanske drømmen var sikkert i tankene til mange som emigrerte til Amerika også i gamle dager.

Den store Gatsby

Når det gjelder dagbøker er det ingen som kommer opp mot Anne Franks dagbok. Det er på grunn av den historiske sannheten i boka. Jødepiken som lå i skjul sammen med familien i Amsterdam. Hun fikk ikke avsluttet dagboka, for hun ble tatt av nazistene og gasset i konsentrasjonsleir. Kun hennes far overlevde. En bok alle har godt av å lese.

Dagbok

Bøker jeg leser kan iblant være valgt på grunn av en reise. Slik som klassikeren: Og solen går sin gang, av Ernest Hemingway. Boka leste jeg en gang til før jeg dro til Cuba. Forfatteren bodde der i flere år. I Havana besøkte vi yndlingsbaren til Hemingway. Den het Floridita. Der var en statue av forfatteren. Artig å tenke på at han kanskje hadde sittet ved bordet vi satt.

Og solen går sin gang

På Floridita, Havana

Slik også da jeg leste om igjen boka Dagdrivergjengen, av Jon Steinbeck. Vi skulle kjøre rundt i California og da komme til traktene handlingen foregikk. I byen Salinas så jeg huset hans, og i Monterey der handlingen i boken var lagt til, stod en byste av den verdensberømte forfatteren. Jeg leste flere bøker av Steinbeck da jeg kom hjem.

Dagdrivergjengen

I Monterey

En annen bakgrunn har boka: Øya, av Victoria Hislop. Jeg snakket med folk som sa de kunne ikke like boka, med meg var det motsatt. Handlingen foregår på øya Spinalonga rett ved Kreta. Folk som fikk lepra, ble rodd dit, og måtte bli der til de døde. Jeg likte boka, men kanskje temaet gjorde sterkt inntrykk på meg fordi jeg for mange år siden besøkte Spinalonga da vi ferierte på Kreta. Vi gikk rundt på øya der de spedalske ble ført til. Øya var spedalskekoloni helt til 1950. Jeg tok bilde på Spinalonga.

Øya

Fra Spinalonga
 
En dag i fjor var jeg på en bokhandel og så da en bok som het: Et liv i isen, av Jan Ove Ekeberg.
 Det handler om polarkokken Adolf H. Lindstrøm som var med på alle polarferdene med             
  Amundsen og Nansen. Jeg liker å lese sanne historier og kjøpte boka. Kanskje interessen                  for innholdet kommer av at området jeg kommer fra var ishavsbygder. Det var svært interessant å lese om livet i isen for en kokk for hele båtmannskap i et slikt isøde. Bilde av boka tok jeg ute i      snøen, det nærmeste jeg kommer isødet, heldigvis.                                                                              
 
Et liv i isen                                                                                                                                   
 
Som nevnt er jeg ikke særlig glad i krim, men jeg fikk en bok i julegave som jeg skal ha med
på nærmeste reiser. Jeg hadde den med sist jeg var på tur, og skal snart av sted igjen. Da skal
den med, men blir den fryktelig spennende må jeg nok lese den ferdig før det. Men det er en
litt annerledes krimbok. Den heter: Med kaldt blod, og er skrevet av Truman Capote.           
 
Krim                                                                                                                                         
                                                                                   
 
Reisebeskrivelser liker jeg godt å lese. I julegave fikk jeg en som heter: Donau, skrevet av
Claudio Magris. Den ligger i kø for lesing. Til sommeren håper jeg på å få til en båttur på
Donau, og skal selvsagt lese den før det. Jeg har lest masse bøker både av norske og av    
utenlandske forfattere, men har kun tatt med et lite knippe her. Siste jeg vil nevne er altså
Donau som venter på tur.                                                                                                       
               
Donau                                                                                                                                   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar