mandag 13. januar 2014

Helg i Helsinki i 2014, del 1

På de to dagene i Helsinki rakk vi over utrolig mye, derfor må bloggen deles i flere deler. Fredag 10. januar ettermiddag tok vi av med Norwegian, men først måtte vingene på flyet avises. Det var en kort flytur på rundt 1,5 time.

På Gardermoen

Det var mørkt da vi tok taxi inn til sentrum. Vi sjekket inn på Hotell Glo Art som tidligere hadde vært et kloster. Det så en alt i resepsjonen.

Fra resepsjonen

Vi spaserte ut for å finne en plass å spise middag. Vi fant et sted med god mat, og av navnet ser vi det ble italiensk i stedet for finsk.

Restauranten

Lørdag morgen etter frokost på hotellet, gikk vi ut og da først så vi hotellet i dagslys. Så av sted for å se Helsinki som har knapt 600 000 innbyggere. En del av arkitekturen er inspirert av jugendstilen.

Hotellet var før et kloster

Også jugendstil i Helsinki

Ved en liten park som heter Esplanade park, stod en statue der det ved foten også var lovbøker. Statuen er dedikert til det finske folk. Finland ble sjølstendig i 1917.

Statuen

Vi kom til havneområdet og der stod en statue som heter Havis- Amande. Den ble satt opp i 1908, og da til protester fordi damen ikke har klær på. Hun er omgitt av delfiner.

Fra havneområdet

Damen ved havna

Studentene liker damen, for hver vår er det studentfest og da blir en studentlue satt på statuens hode.

Rådhuset var fint og hadde en svak blåfarge. Bygningen var før et luksushotell, men ble omgjort til rådhus 1930- årene.

Rådhuset

Bildet under viser det første monumentet som ble satt opp i Helsinki. Laget av tsarina- stein og satt opp i 1835. Ørna som var symbolet på Russland ble fjernet i 1917 og havnet på museum, men ble satt tilbake i 1972. Russerne inntok Finland i 1808.

Dobbelthodet ørn på toppen

Uspenski- katedralen troner på ei høgde, og er den største ortodokse katedralen i Vest- Europa. Den er det klareste symbolet på russisk innflytelse på finsk historie.

Uspenski- katedralen

Inne var fint interiør. En flott ikonostas som det heter i ortodokse kirker. Kirka stod ferdig i 1968.

Ikonostasen

Jeg tente et lys for Kari som så plutselig gikk bort. Jeg tenkte på familien hennes, og på alle de kjekke stundene vi hadde hatt sammen i arbeidssammenheng og privat.

Et lys for Kari

Vi spaserte videre i Helsinki som ble grunnlagt av kong Gustav Vasa i 1550. Byen skulle være en rival mot hansabyen Tallinn.

Fine jugend- bygninger

Vi gikk til Senatsplassen der tre kjente bygg står. Regjeringsbygget er fra 1822. Her sitter regjeringen, og i andre etasje har den finske presidenten sitt kontor.

Regjeringsbygget

På toppen av katedraltrappen ligger det mest kjente landemerket i Helsinki. Den kvite Helsinki- katedralen. Den ble bygd fra 1830 til 1852. Et staselig bygg.

Helsinki- katedralen

Inne var mye enklere innredning enn jeg hadde trodd, minimalistisk stil.

Enkel stil

Benkene prøves

Til venstre på Senatsplassen ligger det finske universitetet. Det er i samme stil som Regjeringsbygget og de minner om slottet i Oslo. Begge bygninger er gule, men Regjeringsbygget har en litt skarpere gulfarge.

Det finske universitetet

Midt på Senatsplassen står en statue av tsar Alexander den II av Russland, satt opp i 1894. Han var populær i Finland fordi han innførte lover for finnene. De små statuene under symboliserer lov, fred, lys og arbeid.