onsdag 15. januar 2014

Helsinki, del 3

På vei fra Steinkirken kom vi til en suvenirbutikk. Utenfor stod en nisse med et finsk flagg. Vi gikk inn, for jeg skulle kjøpe en magnet med Helsinki på, den skulle henges sammen med alle de andre på døra til kjøleskapet. Håper kjøleskapet står, og ikke faller forover og ned på kjøkkengulvet.

Det finske flagget

Men nå ville vi innom et kjøpesenter. De hadde heller ikke tatt ned julepynten. Lysende julegaver hang ned som dekorasjoner fra taket.

Dekorasjon

Vi måtte ha litt å spise. På kjøpesenteret var mange kafeer, og vi gikk inn på Rotterdam. Etter en lett lunsj, ble det quiz , vi har ofte det med på reiser. Nå skulle vi se om vi visste svarene.

Quiz

Da vi kom ut, hadde det kommet litt snø, gater og fortau var kvite. Huset vi ser i bakgrunnen på bildet under, var før en tennishall, nå er det omgjort til kino.

Snøen kom

Hotellet vi bodde på lå i designdistriktet, og da vi seinere skulle spise middag, fant vi et sted der. Siden det var siste kvelden i Helsinki, tenkte vi at nå skulle vi slå på stortromma og gå til en restaurant med Michelin- stjerner. Den het Grotesk. Var det prisen de hintet til?

Utenfor restauranten

Vi bestemte oss for meny med fire retter. Den er bestemt av kokken, og dermed vet vi ikke hva vi får. Men for sikkerhets skyld sa vi at vi ønsket ikke rå mat, og ikke hestekjøtt. Til hver rett får vi en skvett vin som passer akkurat til den retten, også bestemt av fagfolk. Først kom gresskarsuppe fulgt av tysk Riesling- vin, så lammestek fulgt av spansk rødvin av tre sorter druer.

Lammestek

Videre kom tallerken med et utvalg finske oster med tilbehør, fulgt av søt vin med hint av Cognac fra Cognacområdet i Frankrike. Til slutt Creme brulee med sorbe og litt frukt, til dette søt chilensk dessertvin. Alle rettene var fint dandert, og alt smakte nydelig.

Dessert

Etter den gode middagen, gikk vi til et utested som het Cuba. Det var tidlig på lørdagskvelden, og denne siste kvelden i Helsinki måtte vi ta vare på. Stor stemning blant det finske publikum.

Lørdagskveld
i Helsinki

Søndag morgen spiste vi en god frokost på hotellet før vi sjekket ut, men satte bagasjen i resepsjonen. På bildet under ser vi fra frokostrommet. Vi kan se det har vært et kloster.

Fra frokostrommet

Første post på programmet var Johannes- kirka som er den største i Helsinki. På bildet under ser vi den på avstand.

Johannes- kirka

Som nevnt var det mange fine og spesielle bygninger i den finske hovedstaden, og på siste biten mot kirka kom vi forbi enda et spesielt bygg.

Spesielt bygg

Så nærmet vi oss kirka vi skulle besøke. Johannes- kirka er i neogotisk stil, og den stod ferdig i 1891.

Fronten på Johannes- kirka

Da jeg kom inn, fikk jeg et program i hendene, det skulle være messe. Jeg tok imot, for jeg trodde messen skulle starte ganske fort, og da kunne vi sitte og få med oss starten.

Programmet

Vi satt i et fint kirkerom. Særlig altertavla var spesiell. Den var utskåret i tre, og var et kunstverk. I kirka skal være en fantastisk akustikk og fint å holde konserter. Men nå tok det sin tid før messen startet, og vi hadde ikke så mange timene før vi skulle til flyplassen, så vi måtte gå.

Fint kirkerom

I morgen kommer siste del.