torsdag 16. januar 2014

Helsinki, del 4

Vi gikk videre fra Johannes- kirka og kom til Designmuseet. Det var et tidligere skolebygg fra 1894. På dette museet viser de historien om finsk design. Men vi var kun inn i resepsjonen, for vi skulle til et annet museum.

Vi passerte Arkitektmuseet fra 1896, men stoppet kun for å se på huset og på den søte ugla som var plassert på et møne på framsida av bygget. En hadde trengt en ekstra dag skulle alle museum besøkes.

Som nevnt ante jeg ikke det var så mange spesielle bygninger i Helsinki. Vi stoppet ofte og bare stod og beundret arkitekturen. Som for eksempel den gamle brannstasjonen fra 1891. Rødbrun farge og med sitt karakteristiske tårn. Den var fortsatt i bruk i sitt område.

Et sted vi passerte

Nå gikk vi til det museet vi skulle besøke, Atenum Art som er en del av Nasjonalmuseet. Bygningen som er fra 1887, ligger rett ved skøyte- bana. Bildet under er fra gangen på museet.

Ved statuen i gangen

I museet er den største samlingen av finsk malerkunst. Tre etasjer med mange vakre maleri, men  ikke lov til å fotografere. Da kjøper jeg kort av de maleriene som faller best i min smak, tenkte jeg. Men ikke ett kort av de flotte landskapsmaleriene, men fant to andre jeg likte. Først ett av den mest kjente maleren, Albert Edelfeldt: Luxembourg- hagen, Paris 1887.

Malt av den mest kjente

Bildet under er av det mest kjente maleriet, det er dette bildet de fleste finnene liker best. Det er malt av Hugo Simberg og har tittelen: Den sårede engelen, 1903. Ser vi godt etter, aner en blod på den ene vengen, og hun holder en bukett kvitveis, de ser vi litt av på maken også. Se det triste uttrykket til gutten som ser mot oss.

Såret engel

Etter museumsbesøket fortsatte vi, og kom da forbi Jernbanestasjonen. Et rødlig granittbygg som ble åpnet i 1919. Bygningen er preget av nasjonalromantisk stil, men også nasjonalistisk stil. Kjekt å slippe å se bare firkanta kasser slik det ble senere, da både hus og folk skulle være en firkanta masse.

Jernbanestasjonen

Nå måtte vi ha lunsj, og igjen ble det italiensk. Men denne gangen het stedet Leonardo. Jeg spiste tomatsuppe som var kjempegod.

Lunsj

Nå ville vi avslutte rundturen i Helsinki, og spaserte mot en skybar, men sannelig min hatt kom vi forbi en juleutstilling igjen i et butikkvindu. Englene beveget trompetene fra side til side.

Søt utstilling

Da vi kom til hotell Torni, tok vi først heis, så gikk vi en vindeltrapp opp siste biten til 14. etasje. Så ut på en terrasse der vi hadde utsyn over byen.

Hotell Torni

Utsikt over Helsinki

Etter en pause i skybaren, gikk vi tilbake til hotellet. Vi måtte begynne å tenke på å dra til flyplassen. Men på hotellet hadde vi litt tid igjen, og slappet av i dagligstua, et koselig rom.

I dagligstua

Vi hentet bagasjen og ba resepsjonsvakten om å bestille taxi. Vi fikk oss en stuss da den kom. På bildet under er vi kommet til flyplassen, og på vei ut av bilen.

Stor nok taxi

Turen til Helsinki var over, og jeg ble gledelig overrasket over byen, og kan gjerne anbefale en reise dit. Arkitekturen imponerte meg, og mange museum av flere slag for den som liker det. Mange spisesteder og god mat. Det ble en lærerik og interessant tur. Inne på flyplassen møtte jeg mumi-trollet, og som vi vet er den figuren tegnet av en finsksvensk kunstner, Tove Janson. Turen hjem gikk fint, og da tilbake en time med klokka. Takk til dere som gav meg turen!