tirsdag 11. mars 2014

12 years a slave, mars - 14

I går var jeg på kino i Sandvika og så filmen som i år fikk Oscar for beste film. Jeg hadde hørt mye om filmen og hadde store forventninger. Hovedrollen spilles av Chiwetel Ejiofor. Han er britisk skuespiller, født i London i 1977, og har nigerianske foreldre.

Filmplakaten

Filmen gjorde et stort inntrykk. Det minnet meg om da jeg som barn leste Onkel Toms hytte, den boka har jeg enda ikke glemt. Filmen forteller en sann historie om Salomon Nothurp, em mann fra New York som blir kidnappet og solgt som slave på 1850- tallet i Lousiana.

Bilde fra filmen

 I år fikk Lupita Nyono Oscar for beste kvinnelige birolle. Hun er født i 1983 i Mexico, og har kenyanske foreldre. Hun spiller meget godt i filmen.

Oscar for birolle

Brad Pitt har en rolle i filmen, men jeg skal ikke røpe for mye av handlingen. (Noe skjedde med bildet av Brad, men det må bare stå.)

Brad Pitt

Det blir en desperat kamp for Salomon mens han lider i 12 år som slave. En sterk film. Historisk drama. Flere meget sterke, realistiske scener. (Noe skjedde med bildet under også, nytt kamera må skaffes.)

Fra filmen

  Hvorfor skuespilleren som spiller hovedrollen som Solomon ikke fikk Oscar, begriper jeg ikke. Den gikk til hovedrollen i filmen Dallas Bayers Club. Da må jeg se den senere, da må spillet der overgå det meste. Rollen som Salomon er i denne filmen ypperlig spilt. Skulle jeg gitt terningkast for filmen ville det blitt 6. Filmen må du gå og se på kino. Den anbefales.

Sterk i rollen som Solomon


   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar