tirsdag 18. mars 2014

Brussel, 2014, del 1

Helgeturen gikk til Brussel. Dette var mitt første besøk i Belgia. Vi reiste med Ryanair fra Rygge, alt var presis, og etter 1t 45 min var vi i Belgias hovedstad. Så buss til sentrum. Etter å ha sjekket inn på hotellet og satt bagasjen på romma, var det kun en kort spasertur for å se Manneken Pis. På et gate-hjørne stod pjokken på en høg sokkel og viste seg fram med sin lille, søte stråle. Statuen var mindre enn jeg trodde.

Berømt kar

På vei til Grand Place kom vi forbi denne utstillingsfiguren ved en butikk. De etterligne Manneken Pis. I flere belgiske byer er små bronsefigurer, ingen er så berømt som denne i Brussel. Men handelsstanden bruker etterligninger og stiller ut i mange størrelser.

Et lite stykke til, og vi gikk inn på Grand Place. Og for en plass! Jeg kan godt forstå at plassen er kåret til verdens vakreste. Nå var det mørkt, men bygningene lå der opplyst. Rådhuset minner om et eventyrslott der det lå og skinte i sølvfarge. Rådhuset ble bygget i gotisk stil (1402- 1455), men en annen arkitekt tegnet det gotiske tårnet som er 96 m høgt.

Rådhuset

Ett av de fine bygga

Vi spaserte videre, og veggmalerier så jeg flere steder, det er tydeligvis populært. Men de var verd en studie, en må bare stoppe opp og se.

Veggmaleri

Det var tid for middag, nå gjaldt det å finne et egnet sted. Vi fulgte de smale gatene der det er ute- restauranter på begge sider av gågaten, der er så smalt at de utslåtte markisene tar nesten borti hverandre, Vi bestemte oss for La Terrasse. Jeg spiste først hummersuppe, hovedrett lasagne. De andre satt med den oppsatsen med skalldyr av alt slag. Maten var god, men desserten ville jeg ta seinere på kvelden.

Middag

Restauranten sett fra gata

Det var bra vær i Brussel denne første kvelden, men litt kjølig. Vi ruslet rundt en liten stund til, men så var det på tide med dessert. Jeg valgte irish coffee.

Dessert

Nå måtte vi returnere til hotellet, neste dag skulle vi se mye. På vei til hotell Bedford kom vi forbi en skulptur som lå henslengt på veggen. Den måtte studeres.

Veggskulptur

Verket var laget av Julien Dillens, en belgisk skulptør 1849- 1904). Hva verket heter har jeg ikke fått klarhet i. Men nå ventet hotellet.