torsdag 7. mai 2015

Spesielle opplevelser, mai 2015, del 1

Iblant tenker jeg på ting jeg har vært med på rundt om i verden, det kan være enkle ting, men for meg en opplevelse. Som for eksempel i 1999 da vi var på to ukers rundtur i Thailand. Mitt første besøk der, alt var eksotisk. Det gjorde inntrykk da jeg så elefanter bade i en kulp, og elefanter som viste hva de arbeidet med i skogen.

Elefanter som bader

Elefanter i arbeid

Turen ble avsluttet med noen dager i Hua Hin. For meg ble det en ny opplevelse å se de trange gatene i sentrum, sett fra sykkeltaxi. Jeg syntes Thailand var magisk og spennende.

I Hua Hin

I 2000 var vi en ukestur til Praha og Bøhmen. Da vi kjørte videre fra Praha, stoppet vi et stykke utenfor byen og besøkte slottet til erkehertug Franz Ferdinand. Han og kona ble skutt da de var på besøk i Sarajevo, en av grunnene til Første verdenskrig som brøt ut i 1914. Men nå stod vi ved slottet og så ned i vollgraven som gikk rundt slottet. Nå var her kun en svartbjørn igjen, men da familien bodde her, var det mange svartbjørner som ruslet rundt slottet. Tenk hva som skjedde med dem som ulovlig prøvde å komme seg inn i slottet!

Slottet

Svartbjørnen

Da vi var på stortur til Indonesia i 2001, var mange spesielle opplevelser. Vi var blant annet i Jogjakarta på Java, der spiste vi middag hos sultanens bror som var prins Yoyokusomos. Han leide ut spisestuen sin til dette formålet. Jeg var innom kjøkkenet for å se. Dagen før hadde vi besøkt slottsområdet og sett bilder av selveste sultanen. Jeg synes dette besøket var spennende.

Sultanen Kuporono 10, av Jogjakarta

I prinsens kjøkken

I Indonesia var vi til slutt noen dager på eventyrøya Bali. En opplevelse i seg selv. Hvite strender, og frodig med palmer og vakre blomster.

Hvite strender

Frodig og vakkert

På Bali opplevde vi en spesiell dans. Vi kjørte ut til en skog, der var en scene ute med skogen som bakteppe. Da så vi en forestilling jeg sent vil glemme. En flokk med menn fremførte The cekak, en apedans. Dansen ble fulgt av en spesiell monoton sang.

Apedansen

På den store rundreisen i Kina reiste vi med tog fra Shanghai til Hangzhow, en opplevelse i seg selv. Men der besøkte vi en teplantasje, da fikk den som ønsket prøve å plukke teblader. Jeg syntes det var morsomt å prøve.

Jeg plukker teblader i Kina

I den lille byen Yangshow stoppet bussen da vi så noen lokale bønder i veikanten. Den som ønsket kunne gå ut og hilse på dem. Interessant møte.

Sammen med kinesiske bønder

Vi opplevde mye på rundturen i Sør- Afrika i 2002. Det ble mye spennende. Her vil jeg bare nevne safariene ved Krugerparken, samt da vi en kveld hørte leven utenfor hotellet ute i provinsen Kwa Zulu Natal, det var zuludansere som ville opptre for oss.

Klar for safari

Litt for nær et nesehorn

Zuludansere

På turen til Vietnam 2004 ble mange inntrykk. For første gang var jeg ute på en rismark, det var utenfor Hai Phong, der så jeg hvordan de dyrket ris. I Saigon kjørte vi ut fra byen ca. 1,5 t, til Cu Chi tunnelene fra Vietnamkrigen. I hemmelighet hadde FNL- soldatene gravd ut tunnelene. Jeg krøp gjennom en av dem for å prøve. Det var mørkt og trangt.