søndag 31. mai 2015

Rundtur i Romania mai 2015, del 1

Uken i Romania er over, turen het Transilvanias perler. Det ble så mange opplevelser pr dag at jeg må fortelle om hver dag. Denne gangen reiste jeg med reiseselskapet Albatros. Vi startet ukristelig tidlig fra Gardermoen med fly til Wien, derfra nytt fly til Bucuresti. Vår svenske guide tok opptelling. Et par manglet og vi andre ventet ved bussen i solskinnet.

Fra flyplassen i Bucuresti

Guiden fant ikke paret på flyplassen, ringte selskapet, men ingen hadde avbestilt eller meldt forfall. Men vi andre tok plass i bussen og kjørte mot hovedstaden. Bucuresti har over to millioner innbyggere. Jeg tok et par bilder fra bussvinduet da vi kom inn til sentrum.

Staselig rytterstatue og bygning


 Spesielt minnesmerke

Da vi sjekket inn på Novotel, kom jeg til et røykerom, det var temmelig sterk røyklukt. Jeg gikk ned til resepsjonen og sa jeg ville ha et nytt. Det ble ordnet straks og jeg fikk et fint rom i tredje etasje.

Rommet var fint

Nå hadde vi noen timer privat, jeg ruslet en tur i nærheten av hotellet i et varmt, strålende vær. Først kom jeg til et fonteneanlegg som måtte beundres.

Fonteneanlegget

Jeg valgte en av de mange uteserveringene og spiste en sein lunsj. Først litt pizza, men fikk lyst på en av de fristende dessertene, pekte på menyen på et glass og sa jeg ville ha en slik, men fikk en stuss da de kom med desserten. Det var nemlig tre glass, det smakte herlig.

Desserten

Jeg spaserte tilbake mot hotellet, men stoppet for å se på et teater og en statue som stod der. Den var av Ataturk, men hvorfor de hadde statue av den tyrkiske offiseren der glemte jeg å spørre om.

Odeon teater
   
Gatebilde

Om kvelden spiste vi alle samlet på en restaurant som før hadde vært et bryggeri. Det hadde en spesiell innredning.

Fra restauranten

Det ble underholdning med folkedansere som svirret rundt lett på tå.

Spreke dansere

Mannlige dansere

Vi fikk servert tre retter, hovedretten var gulasj som smakte meget godt. Desserten var en brun kake med fyll av en slags vaniljekrem, samt dynket med noe som gav en herlig smak, kaken var glasert med sjokoladekrem. En av de beste kakene jeg har smakt.

Ved middagsbordet
   
Kaken var himmelsk

Etter middagen spaserte vi tilbake til hotellet, kvelden var mild og sommerlig. Først beundret vi taket på restauranten der vi hadde spist den gode middagen. Plutselig kom politiet susende på sine kjøretøy.


Full fart
  
Bucuresti ligger på slettelandet sydøst i Romania ved elven Dâmbovita. Hovedstaden har over 2 millioner innbyggere. Nå ble det en flott spasertur i strøket mot hotellet.

I Bucuresti

Den første dagen på reisen var over, men kvelden avsluttet jeg med Grand Prix på hotellet. Et sirkus som vanlig. Jeg fant ut det var lurest å roe ned til neste dag.

Strøket ved hotellet

Novotel
 
 
Fortsettelse følger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar