tirsdag 5. mai 2015

Yrkesminner, mai 2015

Jeg har et album der jeg har bilder kun fra mitt yrke i skolen. Iblant blar jeg i albumet og lurer på hva som har skjedd med alle eleven jeg hadde i mine klasser. Noen av bildene har jeg brukt før, men de er koselige så det får stå sin prøve. Første året jeg startet var jeg på barneskolen på Moltustranda. En fin læringstid. På bildet under er jeg sammen med første klasse 90/91, Judit helt til høgre.

Første klasse

Jeg må bruke mest turbilder, for skulerommene er for det meste elevenes private sfære. Men i løpet av et år er en på flere turer, og naturen på Sunnmøre er som vi alle vet storslått. På turene var ofte de første klassene samlet. Under er fra en tur til Herøy Gard. Da ble det grilling i en lun vik på Nautøya.

Idyllisk

Det ble også fjelltur med småklassene til Mørkevatnet. Grilling ble det på turen denne gangen også.

På fjelltur

En tredje tur gikk ut i havgapet, til Rundefjellet. Det berømte og mektige fuglefjellet på Runde. Folk kommer fra hele verden for å se fuglelivet der. Denne gangen hadde vi med niste.

I storslått natur

 
Men så gikk jeg over i ungdomsskolen, og resten av mitt yrkesliv var jeg på Ytre Herøy ungdomsskole. Jeg hadde mange fantastiske år der, og stortrivdes mellom ungdommene, og kjekke kolleger. 10. klassene stod for mye av programmet på julefestene, julespillene hadde nytt tema hvert år. Bildet under er fra julefesten 1992. Temaet var: Fra Dovregubbens Hall.

Fra julefesten 1992
   
Det ble forskjellige turer med YHU også. Bildet under er fra en høsttur på fjellet. For de lokalkjente kan jeg opplyse at utsikten er mot Haugsbygda og Sandsøya.

På fjelltur

De nye elevene som startet på ungdomsskolen hadde noen dagers opphold på Fjellsetra. De som var klassestyrere for de nye elevene som startet ble da ofte med. Jeg er ingen elsker av snø, men var med i 1994.    

Fra Fjellsetra

På disse turene var det ute og boltre seg på ski om dagen, om kvelden var det innekos, underholdning og litt kursing. Under ser vi en lærer holde kurs i skismurning.

Litt kursing

På julefesten i 1995 hadde elevene i 10. klassene, med god hjelp av musikklærerne, satt opp forestillingen: Spelet om jula. Elevene var flinke.

Fra 1995

Som regel ble det skitur for alle klassene på YHU, og det ble det en strålende vinterdag i 1997.
Jeg likte meg best uten ski.

Godt skiføre
 
Slik nyter jeg turen

     Den nye ungdomsskolen i Ytre Herøy ble åpnet 20. 11- 1997. Det ble stor festivitas med både ordfører og skolesjef. Det var taler, og vi lærerne sang i kor. Til slutt mye god mat.

Nye YHU

Lærerkoret

Det var kjekt når elevene en hadde vært lærer for ble russ, og 16. mai kom de ofte til skoleplassen og kastet godteri til de yngste og delte ut russekort. Iblant kom elever med kort til oss lærerne også. Alle jeg har fått har jeg limt inn i albumet med minner fra skolen, men har valg kun å vise noen få.

Russekort

Fra klasserommet tar jeg med bare ett bilde. Det er siste dagen for en av klassene jeg var klassestyrer for. Alltid vemodig å ta farvel med elever du har hatt i 3 år på skolen.

Fra klasserommet

Det ble som nevnt mange fine turer med YHU, noen var lagt opp innen klassen med tema de hadde på skolen, men jeg tar med bilder kun fra turer der alle klassene var med. Fjellturene ble naturligvis lagt til godværsdager. Under tar jeg med fra to turer. Fra turen til Veten i 1998, og det andre er fra høsten 2002, vi venter på transport. Bildet tok jeg fra Vestlandsnytt, lokalavisa som viser lærerne klare for fjelltur.

Kolleger tar pause på fjellet


Vi er klare til fjelltur
 
Til slutt vil jeg ta med en rose jeg fikk en 16. mai. Noen elever fra en klasse jeg var klassestyrer for kom i sitt russeutstyr og leverte den. Jeg synes det var utrolig stas. Jeg håper elevene ellers husker meg fra ungdomsskoletiden. Jeg håper også det har gått bra med alle elevene jeg hadde.

Denne gjorde meg glad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar