fredag 8. mai 2015

Spesielle opplevelser, mai 2015, del 2

På ukesturen til Ungarn i 2003 var vi til et område på Pusztaen der vi blant annet skulle se rideoppvisning. Da vi nærmet oss, så vi plutselig en staselig rytter komme oss i møte. Han snudde hesten og red foran oss siste stykket. En spesiell opplevelse.

Sammen med rytteren

Da vi var i Tyrkia på en rundreise i en uke, besøkte vi flere historiske steder. Det historiske Troja var en av opplevelsene. Der så vi modellen av den berømte trojanske hesten, slik de tror den så ut da de brukte den til å smugle soldater inn i Troja. Den Trojanske krigen tror en fant sted 700- 800 år før Kr. Historien forteller at Helena flyktet med Paris til Troja, da kom krigen.

Den trojanske hesten

To ukers rundreise i Australia i 2005 gav mange både små og store opplevelser. Da vi var i Melbourne kjørte vi et stykke ut fra byen og besøkte også Grants Reserve. Der kom fugler flyvende og ville bli matet. Det var kvite kakaduer, og andre fargeglade fugler. Dette var da fugleinfluensaen herjet, og jeg lurte på om jeg måtte hjem og skaffe meg Tamiflu.

Mater fugler i Australia
       
  På denne turen var vi også i Cairns, der var et yrende fugleliv. Da vi spaserte fra hotellet og inn til sentrum av Cairns, måtte vi stoppe flere ganger på sjøpromenaden for å se på alle fuglene. Slike små opplevelser er artig å ta med seg fra en reise.

Yrende fugleliv

Rundreisen i India bød på mange eksotiske opplevelser. Det ble to ukers eventyr. Her vil jeg ta med fra oppholdet i indernes helligste by, Varanasi. Grytidlig en morgen kjørte vi til bredden av Ganges for å se soloppgangen mens vi var om bord i en robåt. Vi ble rodd langs bredden for å se det spesielle folkelivet langs Ganges, og vi hørte prestene messe til deres mange guder.

Folkeliv langs elvebredden


Solen står opp over Ganges, Varanasi


  To uker i Egypt i 2007 gav mange inntrykk. Først cruise på Nilen, så reise til Alexandria og Kairo. Pyramidene i Giza var selvsagt viktigste målet, men her vil jeg ta med da vi besøkte det en tror er verdens eldste steinbygning. Siste stykket måtte vi gå, da så jeg plutselig en mann som satt som en statue på en kamel. Da jeg kom nærmere, så jeg det var ridende politi på kamelryggen.

Kamelpatruljen

Trappetrinns- pyramiden i Sakkara sies å være fra 2600 år før Kr. Derfor hevdes den å være verdens eldste steinbygning.

Foran pyramiden i Sakkara, Egypt


I 2008 ble det tur til Israel og Jordan. Da vi var i Jerusalem, var vi også på visitt i Betlehem. En by de fleste av oss har hørt om siden barneskolen og før det. Det var underlig å rusle rundt der og vite mye av historien om stedet.

I Betlehem

   Jordan ble også en opplevelse, men jeg syntes det var underlig å se den væpna vakten som satt framme hos sjåføren. Jeg lurte meg til å ta bilde på et stopp.

Væpnet vakt

På kjøreturen i California 2012 kjørte vi den kjente ruten Big Sur. Vi startet i San Fransisco, og besøkte både Los Angeles og Las Vegas, for å nevne de store byene. I Los Angeles bodde vi i Hollywood på samme hotell som Marilyn Monroe gjorde i starten på sitt gjennombrudd. Det var underlig å sitte ved bassenget på hotell Roosevelt og vite at her ved bassenget tok den kjente stjernen bildene hun slo igjennom med.

Ved bassenget på hotell Roosevelt


Det berømte skiltet
 
Et par bilder fra Las Vegas må med. Det var pussig å gå rundt på hotellet vi bodde, spillemaskiner stod nesten overalt. Litt prøving ble det.

Gambling

Den største opplevelsen var da vi fløy med helikopter over Grand Canyon, men her tar jeg med da vi kom tilbake og skulle lande i Las Vegas. Der lå byen for våre føtter.

Las Vegas

I 2012 stod også Dubai på programmet. Mange opplevelser der, men jeg vil ta med turen ut i ørkenen.
Vi ble hentet på hotellet og kjørt til starten på ørkenen der alle skulle samles. Der fikk de søm ønsket det hilse på en falk. Jeg ville gjerne holde den.

Staselig falk

Så ut i ørkenen og nå startet galskapen. Sjåføren trodde jeg nesten var gått fra vettet. På sandhauger som vi ser på bildet under, kjørte han ut fra de bratteste bakkene, på skrå oppover og nedover. Jeg var overlykkelig da kjøreturen var over. Jeg anbefaler ikke racerkjøring i ørkenen.

Mareritt i sandhaugene, Dubai


Jeg vil avslutte med en helt spesiell opplevelse på Caymanøyene i Karibia i november 2014. Da var vi ute i havet og badet med skater. Det var svært spennende.

Sammen med skater
  
Fra Caymanøyene, Karibia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar