mandag 5. september 2016

Første dagene i september 2016

Vi er i gang med første høstmåned. Den startet med strålende vær. På tampen av august, nemlig tirsdag var jeg på kino og så Løvekvinnen, en helt spesiell historie. Filmen har jeg fortalt om.

Plakaten

Tirsdag ble det en snartur til Oslo for litt shopping. Mens jeg ventet på busstoppet måtte jeg igjen beundre de flotte rognebærene som pyntet opp i nærheten. I Oslo fant jeg fort det jeg skulle ha, og spaserte tilbake til busstoppet. Det var flott vær og blomstene på Karl Johan holdt seg fortsatt fint.

Dekorativt
  
Blomstrer på Karl Johan

Torsdag var den første september, og da hadde jeg middagsgjester. På bildet under er vi kommet til desserten.

1. september

Fredag avtalte jeg med to fra familien om å møtes på Aker Brygge på ettermiddag. Der hadde vi ikke vært denne sommeren. Været var fortsatt strålende, og ved Aker Brygge var båtmesse, men vi bare ruslet langs bryggen, vi skulle ikke kjøpe båt. I bakgrunnen så vi et stort cruiseskip.

Fint på Aker Brygge

Men så sperret jeg øynene opp, for plutselig kom vi til to store kalver som lå midt på Aker Brygge. Det var sikkert reklame for en restaurant som lå rett ved. Her tok man bilder ved kalvene, og mange hadde moro med det.

Kalver på Aker Brygge

Litt moro

En ny statue var satt opp siden sist jeg var her. Det var sjefen for en motstandsgruppe som opererte her i Oslo- området under Andre verdenskrig. Det var Pelle- gruppen. Lederen som var statue av het Ragnar Armand Sollia. Hans dekknavn var Pelle.

Pelle

Vi spaserte videre mot Rådhusplassen, og da så vi alle de hvite teltene videre bortover. Her var matmesse som viste hva Norge hadde å by på av matvarer. Dette var en overraskelse, for vi visste ikke at det skulle være det.

På vei mot teltene

Masse telt
 
Det var over 90 utstillere, matvarer kunne man få kjøpe, det var av alle slag, og smakebiter var det bare å forsyne seg av.

Smakebiter
  
Sjokolade

Sveler

 Folk koset seg i det fine været og ruslet rundt og så på all den gode maten. Det gjorde vi også, og noen av oss kjøpte også.

Folket koset seg

Noen kjøpte

Det ble en hyggelig fredag ettermiddag på Aker Brygge og på matmessen. Før jeg tok bussen hjem klokken 19.00 satte vi oss på uteserveringen på Steamen og så på al folket som passerte forbi. En stadig strøm. Kjekt var det.

Hyggelig ettermidag

Rett før jeg drar fra hovedstaden


Søndag hadde jeg besøk av to damer fra familien som kom og drakk kaffe på ettermiddag. Været må jeg fortsatt skryte av. Vi satt på balkongen og det var nesten altfor varmt i sola. Det var denne uka, så får vi se hva neste bringer.

Kaffe på balkongen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar