lørdag 3. september 2016

Om Tyrkia, september 2016

Tyrkia har vært en god del i media i den senere tid, både på grunn av flyktningkrisen, og i det siste på grunn av terror, samt kuppet som foregikk der. Jeg skal ikke skrive om det, men om mine to besøk i landet. Første besøket var i 2004, det andre i 2015.

Tyrkias flagg

Republikken Tyrkia har en europeisk del, men største delen ligger i Asia.Den europeiske delen er en del av Thrakia, området nordøst på Balkanhalvøya. Den asiatiske delen blir også kalt Anatolia. Tyrkia har knapt 75 millioner innbyggere. Ankara er hovedstaden, men Istanbul er største byen.

Kart over landet

Republikken Tyrkia ble grunnlagt på restene av Det osmanske riket i 1923. I dag heter Tyrkias president Edrogan. Han er født i 1954. Edrogan er utdannet i økonomi. Han var først statsminister, så president siden 2014.

President Edrogan

Mitt første besøk i Tyrkia var en ukes rundreise i begynnelsen av oktober 2004, en rundtur som startet fra Antalya. Jeg skal bare fortelle litt fra turen. Etter en byrundtur i Antalya, kjørte vi oppover i Taurusfjellene, over høgsletter, fjellpass og daler. Jeg så mange saueflokker, flere med gjeter. Lunsj spiste vi på en restaurant ved saltsjøen Salda Gödi.

Saltsjøen

Senere kom vi til det som blir kalt Bomullsfestningen, Pamukkale. Det var et helt spesielt område, hvitt og eventyraktig. Det har dannet seg gjennom tidene av rennende vann. Under ser vi litt av området.

Fra Pamukkale

Neste dag fortsatte turen og vi passerte store bomullsmarker. Vi gjorde et kort stopp, og lokalguiden gikk ut og plukket litt så vi fikk studere bomullen. Jeg ville gjerne ha litt av den, det fikk jeg, siden har den ligget godt bevart i albumet fra turen

Suvenir fra bomullsmarken

Vi besøkte Sultankoy der vi fikk se hvordan veving foregikk, samt hvordan de farget tråden, og hvordan det til slutt ble et ferdig produkt. Der var mange utsøkte tepper.

Veversker i sving

Vi besøkte også det berømte Efesos. Før vi kom dit hadde vi kjørt gjennom den frodige Meander dalen. Det var svært interessant å vandre i den kjente ruinbyen som ble grunnlagt alt 1100 år før Kr. Både Johannes og Paulus grunnla sine kirkemenigheter her. Efesos var en av antikkens største byer og knutepunkt.

Her spaserte jeg

Vi overnattet i Izmir, men det var mørkt da vi kom og mørkt da vi dro videre grytidlig neste dag. Så den byen så jeg ikke. Turen gikk nå til byen Bergama, men vi kjørte gjennom den, for vi skulle besøke klippen 300 m over byen,  Akropolisklippen. Her oppe lå også det berømte Zevsalteret.

Foran det gamle alteret

Her på klippen lå datidens Pergamon. Pergament ble første gang brukt her som materiale for bøker. I Pergamon regjerte Attaliderslekten sine konger en hektisk periode noen få hundre år før Kr. Oppe på denne klippen bodde kongen og de rike. Her oppe var også matforråde samlet.

Oppe på toppen

Neste besøk var ved Troja. Her er gravd fram lag på lag med 7- 9 antikke byer ved Dardanellene. Det er vanskelig å bedømme hvilke Troja Det er Homer skildrer i Iliaden og Odysseen.

Fra ruiner av Troja

Man tror at det var her den trojanske krigen ble kjempet 700- 800- år før Kr. Helena flyktet til Troja med Paris, derfor ble det krig. Hesten vi ser modell av under, ble fylt med soldater, og slik sies det fienden kom seg inn i Troja.

Den trojanske hesten

Vi overnattet på et hotell ved Dardanellbukten. Dardanellene er et smalt strede nordvest i Tyrkia som knytter sammen Egeerhavet med Marmarahavet. Siste dagene i Tyrkia var vi i Istanbul, da hadde vi dårlig vær. Men vi besøkte den Blå moskeen, den eneste med 6 minareter. Inne var en enorm gulv flate med teppe.

Den blå moskeen

Enorm gulvflate

Det var en lærerik tur den uken vi reiste rundt i Tyrkia. Mye historie og kjente steder jeg bare hadde lest om, nå fikk vi sett ruinene. Siste dagene hadde vi dårlig vær, men mye av det vi skulle se var inne. Vi var også ute på restaurant i Istanbul og spiste god middag, og så både magedans og folke dans. Men her har jeg bare fortalt litt om denne turen.

Folkedans

Andre besøket i Tyrkia var i forbindelse med et cruise i 2015. Da var vi innom to byer i Tyrkia. Først Izmir, byen vi hadde overnattet i under rundturen, men vi kom seint, og dro tidlig, dermed var det mørkt og jeg så ikke byen. Izmir er det tidligere Smyrna, og ligger helt nede ved havet. Cruiseskipet lå i flere timer i Izmir, så vi fikk sett mye av byen. Under ser vi det berømte klokketårnet fra 1910.

Saat Kulesi

Fra Izmir

Flere av bygningene hadde de innebygde verandaene som var ganske typisk. Vi satte oss også på en utekafé og så på folkelivet. Vi seilte fra Izmir ut på ettermiddagen.

Typisk byggestil

På fortauskafé

Vi drar fra Izmir

Neste by var Istanbul som altså er den største byen i Tyrkia, men ikke hovedstad. Her lå cruiseskipet hele dagen, og vi gikk på land straks etter frokost, dermed fikk vi sett mye av byen. Sist jeg var her var mest regn, men nå strålende sol. Vi tok trikk inn til den kjente plassen vi har sett mye i nyhetene for er stund siden. Her ble sprengt en bombe, og mange turister ble drept. Vi var heldige og fikk sett Istanbul i fred og ro.

Her foregikk bombeattentatet

Vi så den Blå moskeen, var også inn, den er praktfull både ute og inne. På tredje bildet under er vi på vei ned gaten etter å ha sett Galatatårnet.

Den blå moskeen

Fint interiør

På vei ned fra Galatatårnet

Det var utrolig hva vi fikk sett av Istanbul, og jeg er glad for at der var fredelig. Men her har jeg kun tatt med noen smakebiter fra besøkene i Tyrkia. Begge reisene var interessante og lærerike. Siste bildet viser utseilingen fra Istanbul i solnedgang.