mandag 13. februar 2017

Besøk i Kina, del 2, februar 2017

Før vi reiste videre med fly fra Xilin, var vi en tur på bymuren som er 14 km lang, 12 meter høg, og 12 meter brei. Men det regnet så det ble en kort tur.

Fra bymuren

Vi kom til Guilin som hadde en helt spesiell natur. Vi var på båttur på elven Li. Fantastiske klipper i kalkstein. Det ble en strålende båttur på elven, klippeformasjonene var et syn verd. Langs breddene så jeg blant annet kvinner som vasket klær, og vannbøfler som beitet.

Klipper i Guilin

Ved den lille byen Yangshuo gikk vi på land. Her hentet bussen oss, og på bussturen tilbake til hotellet stoppet vi et sted langs veien og hilste på et par bønder som kom med bører og gikk til side langs veikanten.

Sammen med bøndene

Om kvelden dro vi til en restaurant og spiste middag. De som ville tok plass ved slangebordet. Jeg satte meg ved det andre bordet. To menn kom inn med en kurv levende slanger, ved bordet valgte de ut slangen de ville spise, og en av mennene klippet hodet av slangen før de tok den til kjøkkenet for tilberedning. Først fikk de ved slangebordet to drinker, en med slangeblod, og en med galle fra slangen. En svensk kvinne sa: slangeblodet smakte bedre enn gallan. Jeg snudde ryggen til da slangen skulle spises.

Esj!

Neste morgen dro vi på en ekstra utflukt og kjørte til en slags barnehage og skole. Vi fikk komme inn i flere av klasserommene. Inne hos 6- åringene sang de og danset for oss. Da vi dro fikk vi tegninger de hadde laget. Jeg har min enda, den minner meg om et morsomt besøk.

6- åringene

Vi kjørte videre ut på landet, der besøkte vi en liten bondegård, men lokalguiden sa at eieren med familie tilhørte middelklassen. Paret som eide gården var smilende, kjekke folk som var stolte over stedet de eide, men jeg fikk en stuss da jeg så inn på kjøkkenet og bestestuen. Standarden gjorde et dypt inntrykk på meg.

Fra kjøkkenet

Fra bestestuen

På turen tilbake til hotellet stoppet vi ved veikanten for å se nærmere på rismarkene. Denne kvelden reiste vi videre med fly til Shanghai.

Rismarker ved Guilin

I Shanghai spaserte vi naturligvis på den berømte havnegaten. Vi besøkte et barnepalass. Her blir enerne dyrket. De beste på forskjellige områder blir plukket ut og får utdanning i sitt spesielle talent. Vi var innom flere klasserom. Blant andre malertalent, fiolinspillere, og dansere.

Havnegaten
De beste i dans

Shanghai er en spennende by med både gammelt og nytt. Bildet under er tatt ved havneområdet. I bakgrunnene ser vi Pearl Tower, kalt Østens perle. Tårnet ble ferdig i 1995 og sies å være 468 m høgt, Asias til da høgeste.

Østens perle

Shanghai er en av verdens største havnebyer, bykjernen har over 9 millioner innbyggere. Her er fine strøk og mer eldre strøk. En interessant by også å rusle rundt i.

Fra Shanghai

Boligblokk

I Shanghai var også et Kinatown, det var artig å besøke. Tehus, kanaler og mye annet. Men jeg lurte på hvorfor de hadde Kinatown i en kinesisk by.

Fra Kinatown

Fra en kinesisk hage

Vi sjekket ut fra hotellet i Shanghai og kjørte til jernbanestasjonen. Vi fulgte tog i to timer, da var vi kommet til byen Hangzhow. Denne byen var i 1250 verdens største by med 1 million innbyggere. I dag er den en mindre by i Kina. Byen blir kalt for Trehagebyen fordi her er mange Platantrær. Etter et par andre besøk, kjørte vi til en teplantasje. Her fikk vi prøve å plukke te.

På en teplantasje

Vi sjekket inn på et fint hotell: Continental. Neste dag var første besøk på et perleoppdrett. En mann dro ut i båt og hentet en østers, så fikk vi inne på anlegget se hvordan de tok ut en perlene.

Perleoppdrett

Vi besøkte også et tempel som ble bygd på 300- tallet. En tid var her 1500 munker, under Kultur revolusjonen ble tempelet stengt. Nå var her bare 60 munker. Etter besøket spiste vi lunsj på tempel restauranten, og stilte oss i kø bak et par munker.

Munkene først

Vår siste kveld i Hangshow. Som nevnt bodde vi kun på fine hotell, jeg var virkelig overrasket over standarden. Neste morgen reiste vi med fly fra Hangshow tilbake til Peking. Jeg var forundret over at det stod vakter også ved flytrappa da vi gikk om bord i flyet.

Fra resepsjonen på Continental

Vakter ved flytrappa

Vi bodde på samme hotell som da vi kom. Nå hadde vi en dag privat i Peking før vi skulle reise hjem. Om kvelden spiste vi samlet avskjedsmiddag, Pekingand. Den store Kina- turen var over. En enorm opplevelse. Her har jeg bare tatt med en smakebit av alt vi opplevde. Dette var en av eventyrturene.