torsdag 23. februar 2017

Om Vietnam del 2, 2017

Neste dag dro vi videre fra Hue, men først var vi oppe på Marmorberget og så på utsikten mot Metall berget.

Fin utsikt

Vi kjørte videre til keiserbyen Hue. Da vi hadde privat tid der, tok vi en tur med en som syklet rundt med folk som ville det. En på hver sykkel satt i et sete framme. Slik fikk vi virkelig sett gatelivet. På bildet under ser vi sykkelen foran meg.

På sykkeltur i Hue

Vi bodde på et fint hotell, og kveldens middag var smakfull og delikat med mange retter. Og frukost buffeen neste morgen var i den idylliske hagen, også utmerket presentert.

En av middagsrettene

Glimt fra frokosten i hagen

Nå skulle vi besøke Den forbudte by i Hue. I 1802 ble Vietnam samlet under keiser Gia Long. Keiseren bodde her i The Imperial Palace.

Fra området

Bildet under er fra Den høye harmonis sal, her tok keiseren imot i gullbrokade og broderte tøfler. Kun fire mandariner av høy rang hadde sete her.

Strålende sal

Vi var også på båttur på Perfume River, keiserens elv. Den spesielle båten tok oss med tilbake til sentrum av Hue.

Spesiell båt

Fra Hue tok vi fly til Saigon. Der sjekket vi inn på Legend hotell. Dagen etter ble vi kjørt ca. 1,5 time ut fra Saigon, der skulle vi se Chu Chi tunnelene fra Vietnamkrigen. Vi ble guidet rundt, og fikk en støkk da jeg så en av de usynlige nedgangene. Slik lurte FNL- soldatene fienden.

Umulig å se

Basen til amerikanerne lå over disse hemmelige tunnelene, FNL- soldatene grov dem ut i all hemmelighet. De var på tre dybdenivå, 3m, 6m, og 8 m under jorda. Jeg prøvde en av disse gangene, de var skremmende mørke og smale.

Det var nifst

Så kjørte vi videre mot grensen til Kambodsja. Her besøkte vi den betydningsfulle Cao Dai- sekten. Denne religionen finner vi bare i Sør- Vietnam. Vi gikk inn i kirken.

Spesiell kirke

Inne gikk vi opp en trapp, der var et galleri, derfra hadde vi full oversikt ned i salen som hadde en innredning jeg ikke hadde sett maken til. Denne sekten ble grunnlagt i 1926 av en som vokste opp i Mekongdeltaet. Vi fikk opplyst at de hadde 3 millioner tilhengere.

Fra innredningen

Vi stod en stund og hørte på messen. Inn kom først personer i fargeglade habitter, jeg tenkte de var prester, for de satte seg på gulvet fremst. Så kom menigheten, alle kledd i hvitt, de satte seg på gulvet. Hele tiden en merkelig suggererende musikk, menigheten nynnet med og gjorde armbevegelser. Det var messe fire ganger pr dag: kl.06.00, 12.00, 18,00, og kl. 24.00.

Aldri sett maken verken før eller siden

Dagen etter var vi på besøk i det tidligere presidentpalasset, nå kalt: Gjenforeningspalasset. Her satt regjeringen og ventet på kommunistene. De kom med to tanks og braste gjennomporten. Vietnam ble kommunistisk i 1975.

Palasset

Utsikt fra palasset

Vi besøkte også krigsmuseet. På plassen utenfor var utstilt blant annet fly og helikopter som var brukt i krigen. Inne var utstilt bilder, og det var fælt å se. Jeg var rask å gå ut igjen.

På museumsplassen

Saigon har om lag 6-7 millioner innbyggere. Vi spaserte i hovedgaten Don Koi og det ble litt shopping. Vi var også på båttur på Saigonfloden. En dag besøkte vi Mekongdeltaet. Vi spiste lunsj i My Tho og fikk da servert Elefantørefisk som er en spesialitet i området.

Tur på Mekongfloden

Delikatesse i Mekongdeltaet

Fra Saigon tok vi fly til Bangkok, derfra videre først til Stockholm, så til Oslo. En svært interessant rundtur i Vietnam var over. Vi opplevde mye, her har jeg bare tatt med noen av opplevelsene. Siste kvelden i Vietnam, var i Saigon og der spiste vi avskjedsmiddag på Rex. På bildet under er jeg i resepsjonen på hotellet vi bodde i Saigon, Legend.