onsdag 1. februar 2017

Om Portugal, februar 2017

I serien om land jeg har besøkt skal jeg i dag skrive om Portugal. Jeg har besøkt landet to ganger. Republikken Portugal ligger i det sydvestlige Europa. Portugal har en lang kystlinje mot Atlanter havet. Hovedstaden er Lisboa.

Kart

Siden 1976 har Portugal vært en demokratisk republikk. Presidenten blir valgt for en periode på 5 år. Nå sitter Marcelo Rebelo de Sousa som president.

Presidenten

Portugals flagg

Mitt første besøk i Portugal gikk til Algarve som er et populært feriemål. Algarve er landets største region. Landskapet her er ypperlig for jordbruk med dyrking av for eksempel mais, appelsiner og druer. Men for turistene er det strandlinjen som passer godt for badeliv.

Fra Algarvekysten

Første besøket i Portugal var i 1977, to ukers sol- og badeferie på Algarvekysten. Vi bodde rett utenfor byen Portimao. Men vi var også på flere utflukter. Blant annet var vi på fjelltur og besøkte Portugals høyeste punkt Foia på vel 900 meter over havet.

På fjelltur

En ettermiddag besøkte vi en herregård utenfor Silves. Der ble det først omvisning på gården, etterpå fikk vi servert middag.

Besøk på herregård

En utflukt gikk til den lille fiskerlandsbyen Balueira. Ute på bukten lå mange små fiskebåter, og vi så unge gutter som svømte ut med tomkasser, de skulle sikkert av sted å fiske. Vi besøkte også fiske markedet, og til slutt spiste vi lunsj på en helt spesiell restaurant.

Fra på bukten i Balueira

Lunsj på spesiell restaurant

Vi var også på et kort besøk i hovedstaden Lisboa. Ellers ble det mest soling og bading. Men det er en hendelse fra stranden jeg husker best. Det var helg og svært mye folk, også lokale, som solet seg og badet. Da vi var på vei oppover stranden, hørte vi noen grusomme skrik. Jeg gikk nedover et stykke og spurte hva som skjedde. Da fikk jeg høre at en mor hadde mistet babyen sin. Hun må ha dubbet av et øyeblikk, da hadde sikkert babyen stabbet vekk. Nå måtte moren tas hånd om. Nå hjalp alle til med å lete, men babyen var vekk. Jeg håpet inderlig at babyen ikke var kidnappet. Hvordan det gikk vet jeg ikke.

På strandpromenaden

Neste tur til Portugal gikk til hovedstaden Lisboa der vi var i en uke i oktober 2013. Lisboa er en stor by med om lag 3 millioner innbyggere. Vi så  mye av byen, på Commerce Square så vi Triumphal Arch. Buen stod der som det kongelige slott lå før det store jordskjelvet i 1755.

Buen

Noen områder i byen minnet meg om San Francisco med bratte gater og ikke minst da jeg så de gule, små trikkene som kom opp bakkene. Vi bodde i gamlebyen med de sjarmerende smale gatene.

Trikkene

Fra gamlebyen
Vi besøkte Belem, der  vi blant annet så det berømte oppdagelsesmonumentet. Det ble reist i 1960 på 500- årsdagen for Henrik Sjøfarerens død.

Oppdagelsesmonumentet

Vi var på flere utflukter, og vil nevne litt. En dag kjørte vi blant annet gjennom nasjonalparken Arrâbida. Der hadde vi en storslått utsikt oppe i høyden. Atlanterhavet lå der blått, og denne dagen stille. På hjemturen stoppet vi utenfor Lisboa og så på Kristusstatuen, samt utsikten fra 25. aprilbrua. Oppkalt etter datoen Portugal gikk fra diktatur til demokrati.

I Nasjonalparken

Utsikt mot Lisboa fra 25. aprilbrua

En dag besøkte vi byen Sintra som er en spesiell by, og ligger i er grønt, vakkert landskap. Her i området lå også et slott vi besøkte, og spesielt den idylliske stien vi gikk siste stykket opp dit var dekorativ.

Fra Silva

Stien mot slottet

I Lisboa ruslet vi også ved Edvard VII park. En flott og interessant by Lisboa. Byen ble hardt rammet ved jordskjelvet i 1755, først kom et skjelv  på hele 8,5 til 9 i styrke, så kom to til. Det brøt ut branner som varte i fem dager, samt en tsunami som kom med en bølgehøyde på opptil 20 meter. Nærmere 70 000 mennesker omkom.

Fra parken

Selvsagt var vi og hørte Fado sang, den berømte typen sang som Portugal er kjent for. Vi bodde i den gamle bydelen Bairro Alto, og der var mange spisesteder og Fado- restauranter. Fado stammer fra Portugal på 1820- tallet. Det er en blanding av blues og litt Østen. En sjelefull sang. En flott uke i Lisboa.