onsdag 22. februar 2017

Om Vietnam, februar 2017, del 1

Vietnam ligger i Sørøst- Asia. I landet bor om lag 90 millioner mennesker. Hovedstaden i landet ligger nord i landet og heter Hanoi.

Kart over Vietnam

Presidenten i Vietnam heter Tran Dai Quang. Han tok over som president i 2016. Presidenten er født i 1956.

Presidenten
Flagget til Vietnam er rødt med en gul stjerne. Dette flagget ble tatt i bruk i 1955.
Flagget

Vietnam er blitt et populært ferieland, også for norske turister. Vi dro på rundtur i Vietnam i februar 2004. Vi reiste via Sverige til Bangkok, og derfra fly til Hanoi. I Hanoi bodde vi på Hilton Opera hotell, og hadde utsikt bort til Den franske operaen. Fremst på bildet ser vi operaen. Hilton bakerst.

Her bodde vi
Om kvelden spiste reiseselskapet samlet velkomstmiddag på en populær vietnamesisk restaurant. Under måltidet underholdt en gruppe med tre som spilte, en ung dame sang. Svært uvante toner for oss.

Underholdning

Dagen etter ble det rundtur i Hanoi. Hovedstaden hadde da om lag 2,2 millioner innbyggere. Vi så blant annet mausoleet til Ho Chi Minh.

Foran mausoleet

Vi spaserte blant annet til Einpelarpagoden. Legenden forteller at pagoden ble bygd av en mann som var barnløs, men så skjedde underet. Han ble far til en sønn, da ble han så lykkelig at han bygde   pagoden.

Et sjarmerende bygg

Vi besøkte også Ho Chi Minh- museet. Det var et elegant bygg, planlagt av russiske arkitekter. Her kunne vi også se glimt fra Ho Chi Minhs liv. Kommunistlederen hadde bodd både i London, Paris, og Moskva. Han ble senere president i Vietnam.

Museet

Formiddagens rundtur i Hanoi avsluttet vi i litteraturtempelet viet til Confucius i 1076. Han var kinesisk lærer og filosof (551- 479 før Kr.) Han la stor vekt på dyder som godvilje, samkjensle, balanse og harmoni.

Fra tempelet

Nå kjørte vi et stykke til en annen del av Hanoi.  Vi skulle spise lunsj hos en de kalte Generalen. Han hadde tatt del i to kriger, medaljene hans hang på veggene. Vi fikk servert mange småretter. På slutten kom han rundt ved bordet og spanderte lokal drikke, den var sterk, heldigvis var det små beger.

Sammen med Generalen

Resten av ettermiddagen var privat, og da ruslet vi rundt på egen hånd. I Kina var det svært mange sykler, men her var de kommet videre. Det krydde av mopeder. Vi spaserte også i gamlebyen.

Fra gamlebyen
Masse mopeder

Neste dag kjørte vi ut fra Hanoi, ute på landsbygda ble det stopp så vi fikk se hvordan de jobbet på rismarkene. Arbeiderne var blide og ville gjerne fotograferes.

På rismark

Vi kjørte til Halongbukta og tok inn på et hotell i Hong Gai. Neste dag var vi på båttur på den berømte bukta som står på verdensarvlisten.

Fra djunken vi fulgte

Fjellformasjonene var utrolig flott å se, de lignet på både dyr og mennesker. Vi passerte små båter som var ute i forskjellige ærender. En flott tur på Halongbukta.

Fantastiske klipper

Vi passerte småbåter

Vi tok fly videre fra Hanoi til Danang. Her besøkte vi blant annet en strand ved Sør- Kinahavet. På denne stranden kom de første amerikanske soldatene i land under Vietnamkrigen. Nå så vi fiskere i de små båtene sine komme inn til land.

Stranda ved Sør- Kinahavet

Bittesmå båter
Neste besøk var i Vietnams eldste by Hoi An. Det sies at landets vugge stod her. Vi overnattet på hotell her. Det var fint å spasere langs den idylliske kanalen, og vi så blant annet en svært gammel bru.