mandag 30. januar 2017

Siste uken i januar 2017

Vi er kommet til nest siste dagen i andre vintermåned i 2017. Det har ikke vært vanlig vintervær, nesten ingen snø, men flere dager med tåke og noen få kuldegrader. Forrige mandag for eksempel  var det fra morgenen tett tåke langt ned i bebyggelsen. Men utover dagen lettet det, og da så jeg skogen som nesten stod med sølvaktige trær.

Tåkete

Sølvaktig skog

Da jeg tirsdag gikk til KI- senteret måtte jeg flere ganger stoppe for å beundre trærne som var svært dekorative. Heldigvis ble det bedre vær ut på kvelden.

Sølvtre

Fin kveld

Det har vært en rolig uke, kun med trening et par ganger i løpet av uken. Men lørdag var det selskap på Kolsås. Henrik fylte 25 år på onsdag, og det skulle feires lørdag. Janis stod klar ved trappen og fulgte med etter hvert som gjestene kom opp i stuen.

Nysgjerrig

Da alt var klart ble det servert tapas. Vi var 9 gjester rundt bordet. Dina kom ikke for hun var på skoleball.

Bordet klart

Mye godt på bordet, og jeg startet med en liten skive med Chevre ost som hadde vært en runde inn i ovnen, etterpå en tanke med honning før servering. Samt noe jeg ikke hadde smakt før, dadler rullet inn i bacon.  

Nydelige småretter

Ellers var det små kjøttboller i god saus, kylling på spyd, scampi, brød, grønn salat, og poteter som hadde blitt bakt i ovnene med havsalt og urter. Det ble et herremåltid.

Tapas

Senere på kvelden ble servert kake og kaffe, og til slutt oster og kjeks. Det ble diskusjon rundt bordet om flere emner. Janis fulgte ivrig med. Det ble en koselig kveld. 

Prat rundt bordet
Sammen med bursdagsbarnet


I morgen er det 31. januar og andre vintermåned i 2017 blir historie. Et gammelt værtegn sier at:
Kaldt og klart vintervær i januar spår god sommer.(Jeg tenker det blir vanskelig med all tåken)
Jeg leste nettopp et dikt av Rolf Jacobsen: Nordishav. Det tar jeg med første verset av her, for jeg synes det passer denne nest siste dagen i januar.

                                   Kaldt hav, grått
                                   grånende inn mot Vardø,
                                   grått, tungt stampende inn mot Berlevåg
                                   grått så langt du ser, brakende mot Makkaur
                                   grått, flammende av skum om Knivskjelodden
                                   grått og i horisonten grått og i himmelrommene
                                   grått halvlys, dette uigjennomtrengelige grå stenlys
                                   fra ismarkenes evigheter. 

Vinterbølger

  
  


   












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar