tirsdag 3. januar 2017

Et nytt år har startet, januar 2017

Jeg skal skrive om nyttårsfeiringen, men først fortelle om den fantastiske kveldshimmelen som var spesielt vakker på torsdag kveld. Pluss at da jeg sjekket postkassen nyttårsaften, lå der et julebrev. Det var fra Ann Margreth som jeg er tante til, hun bor på Eggesbønes på Sunnmøre. Her fikk jeg høre om hva familien var opptatt av i 2016. Hyggelig å lese.

Kveldshimmelen torsdag
Fra julebrevet

Fire av oss feiret nyttår på Kolsås, de andre feiret i utlandet, på fjellet, eller i området. En var utslått av omgangssyke. Men vi var altså fire til bords, og spiste en god middag med indrefilet, ratatouille, bakte poteter og god saus for de som ville ha det.

God middag

De siste timene av 2016 ble det pratet om nyttårsforsetter, og det er vel ingen bombe at de fleste hadde bestemt seg for å trene mer. Det var med andre ord litt ettertanke.

På tampen av 2016

Rakettene begynte tidlig å fyke til værs, men da klokken nærmet seg 24.00, var det utrolig mange raketter som ble skutt opp. Mange flotte farger og mønster.

Fyrverkeriet har startet

Rundt midnatt

Det ble sjampanje på verandaen og det nye året kom med bulder og brak, og i flotte fasonger.  

Fra verandaen
Nyttårsfeiring

Senere hørte jeg at i Oslo var så tåkete at det var nesten ikke mulig å se rakettene, men her i området vi oppholdt oss var klart, fint og utmerkede forhold til å skyte opp raketter. Vi hadde en hyggelig nyttårsfeiring.

 2017 er på plass

Søndag som var første dagen i det nye året, så jeg Nyttårskonserten som ble overført fra Wien. Den gylne sal var fylt med et festglad publikum, og de verdensberømte Wiener filharmonikerne. Artig å se igjen salen, for jeg har vært på konsert der. Jeg fikk ikke med meg hva dirigenten het, men han var den yngste som noen gang hadde dirigert på Nyttårskonserten.

Den gylne sal
Dirigenten 35 år gammel

Litt av orkesteret
 
Det var ballettinnslag fra et slott utenfor Wien, og bilder fra verdens eldste rideskole som også ligger i Wien. For første gang sang et kor som kommer fra stolte tradisjoner, koret ble stiftet for 160 år siden.

Ballett


Fra rideskolen
Koret

Flere solister var i sving, som eksempel kan jeg nevne henne som spilte harpe. Salen var pyntet med vakre blomster. En flott konsert som ble overført til 90 land. Da blir det mange millioner seere. En strålende Nyttårskonsert.

Harpesolisten

 Vakre blomster


 

 


 

 

   


  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar