tirsdag 17. januar 2017

Om Sør- Afrika, januar 2017

Jeg har kun besøkt 3 land i verdensdelen Afrika. I nord har vært på reise i Marokko og Egypt. I sør har jeg vært på reise i republikken Sør- Afrika. Da kjørte vi også gjennom kongeriket Swaziland, regner jeg det blir det 4 land.

Kart over Sør- Afrika

I Sør- Afrika bor om lag 42 millioner mennesker. 9 svarte folkeslag utgjør mer enn 3/4 av inn byggerne. Landet har 11 offisielle språk. Etter det ble slutt med apartheidsstyret, ble de første frie valg holdt i 1994, og den store frihetshelten Nelson Mandela ble president.

Nelson Mandela
Nå er det Jacob Zuma som er president. Han har ikke den samme status som folkehelt slik Mandela hadde. Zuma har mange koner, med dem har han 12 barn sist jeg leste om presidenten, samt minst 8 utenom. Men jeg skal ikke her legge vekt på det. I mine øyne er Nelson Mandela den store helten.

President Jacob Zuma

Vi reiste på rundtur i Sør- Afrika høsten 2002. Vi reiste via London til Johannesburg. Republikken Sør- Afrika ligger på sørspissen av Afrika, og er et av de mest utviklede land i Afrika. I denne bloggen tar jeg med kun et lite oversyn av reisen.

Flagget

Rundreisen startet med opphold i Johannesburg som ble grunnlagt i 1886 da australieren G. Harrison fant gull her. Johannesburg er en av Afrikas største byer med over 5 millioner innbyggere. Vi var på rundtur i byen, besøkte Soweto der vi blant annet så huset der Nelson Mandela bodde før han ble arrestert, som kjent satt han flere år i fengsel før han ble fri og senere president.

Fra Johannesburg
I Soweto også slum

Fra Johannesburg kurset vi mot Pretoria. På vei dit stoppet vi og så det store minnesmerke over de boerne som i 6 grupper, hver med en leder, dro nordover med vogner, 14 000 boere fra østre Kapp provinsen i 1838. De opplevde mye på turen, men til slutt nådde de Pretoria. Det var disse som skapte boernes Sør- Afrika.

Voortrekker monumentet

Pretoria er Sør- Afrikas administrative hovedstad, en fin by som blir kalt for Jakarandabyen, for her skal være rundt 70 000 jakarandatrær som er flotte under blomstringen. Vi besøkte huset der første boerpresident bodde, Paal Krüger (1825- 1904). Vi spiste lunsj på det staselige Victoria hotell i kolonistil.

Fra Pretoria

Vi kjørte videre til Hazyview der vi overnattet. Reisen fortsatte gjennom østre Transvaal. Vi stoppet for å beundre den storslagne utsikten i Drakensberga. Vi gjorde et stopp i den lille tidligere gull graverbyen Pilgrims Rest, her spiste vi lunsj på Royal hotell.

Fra Drakensberga

Vi kom fram til Bongani reservatet rett ved Krügerparken, nå skulle vi på safari. Vi bodde i fine hytter, og neste morgen dro vi på safari. Vi var også på kveldssafari, men først te i hagen i pausen.

Nasehorn rett ved veien

Te i hagen

På safari

Etter oppholdet i Bongani reservatet, dro vi videre og nå kjørte vi sørover tvers gjennom Swaziland som er delt i fire provinser. Vi kjørte gjennom landsbyer, og et landskap som var kupert og variert. Vi spiste lunsj i hovedstaden, på hotell Logogo Sands. Hovedstaden ligger i Kongedalen. Her besøkte vi også et marked.

Fra Swaziland

Vi kjørte til Sør- Afrika igjen til provinsen Kwa Zulu Natal. Vi overnattet på hotell Zulu Nyala Heritage. Om kvelden etter middagen hørte vi bråk utenfor, det var dansere som ville danse for oss.

Zuludansere

Neste morgen før frokost var vi på en tidlig safari i området, og vi så flere kjente dyrearter. Vi besøkte en zululandsby, etterpå det kjente St. Lucia som er et av Afrikas største marina naturreservat. Vi kjørte med båt på elva, altfor nær flodhester, syntes jeg. Svære krokodiller lå på land og solet seg. jeg var glad da vi kom på land. Vi overnattet på samme hotell.

Morgensafari

Så dro vi videre sørover med kurs for Durban. Der besøkte vi først en stor park. Så spiste vi lunsj i byen. Etter byrundturen tok vi fly til Port Elizabeth der vi overnattet.

Utsikt mot Durban

Etter å ha sett oss rundt i Port Elizabeth som ligger i provinsen Eastern Cape, kjørte vi videre også over svært dype bergkløfter. Så ruten gjennom det flotte landskapet som er kalt: The Garden Route. Det er et av Afrikas vakreste. Vi overnattet i Wilderness. Neste dag dro vi på utflukt, og besøkte først en gruve der vi gikk innover i utrolige grotter. Området ligger i Lille Karoo.

Fantastiske grotter

Vi kjørte videre gjennom et område med mange strutsefarmer. Nå besøkte vi en slik farm, spiste lunsj i hovedhuset, så omvisning på farmen, og vi så mange av de store fuglene. Vi overnattet på samme hotell i Wilderness.

Blant strutser

Reisen fortsatte med kurs for Cape Town. Vi var innom Mossel Bay, et idyllisk sted der vi besøkte et museum. Vi stoppet også i byen Swellendam. Så til Cape Town. Der dro vi først i samlet flokk opp til Table Mountain der vi fikk servert Champagne.

På Table Mountain

Utsikt til Cape Town

Cape Town var vårt siste overnattingssted på reisen, her skulle besøket i Sør- Afrika avsluttes. Neste dag var vi på utflukt først ut til seløya med masse sel, så til Kapp det Gode Håp. Etter lunsj på Black Marlin der vi spiste stekt sverdfisk, besøkte vi en pingvin koloni med om lag 800 pingviner. Disse pingvinene var mye mindre enn de jeg hadde sett før.

Ved Kapp det Gode Håp

Små pingviner

Dagen etter så vi mye av Cape Town som har ca. 4 millioner innbyggere. Vi besøkte også en vingård som lå om lag en times kjøretur ut fra byen. Den lå i vindistriktet Paarl.

Fra vingården

Jeg meldte meg på en tur over byen med helikopter. Det var spennende å se byen fra luften. Under oppholdet i Cape Town fikk vi sett mye av byen og distriktet rundt. Her ble turen i Sør- Afrika avsluttet. En fantastisk reise som ble en av de store reiseopplevelsene.