søndag 15. januar 2017

Kinobesøk 2016, januar 2017

Det ble ikke så mange kinobesøk i året som gikk, men noen ble det. Nå har jeg tenkt å se over hvilke filmer jeg så, pluss minne meg på hvilke filmer det var. Jeg ser av dagboken at det gikk to måneder ut i 2016 før jeg gikk på kino i Sandvika. 1. mars så jeg filmen: Sauls sønn. Hovedrollen spilte Géza Röhrig.

Han som spilte Saul

Filmen handler om en gruppe jødiske fanger i 1944 i Auschwitz- Birkenau som er tvunget av vaktene til å rydde opp i massehenrettelser og kaste de døde i de store ovnene. En dag finner Saul en ung gutt som fortsatt lever. Det er blant annet dette filmen handler om.

Fra filmen

Denne ungarske filmen fikk i 2015 Golden Globe for beste utenlandske film. Da jeg kom ut fra kinosalen var det som om jeg hadde sett inn i helvetes forgård. Filmdramaet gjorde et sterkt inntrykk på meg.

En sterk film

Alt uken etter var jeg på kino igjen. 8. mars så jeg den norske filmen: Birkebeinerne. Den er regissert av Nils Gaup, og er bygget på en sann historisk hending i Norge i 1204.

Nils Gaup

Det er borgerkrig i Norge på denne tiden Birkebeinerne kjemper mot Baglerne som har våpen å hjelpe seg med. Kongen har en hemmelig sønn som må berges ut fra Norge. To birkebeinere tar på seg oppdraget.

Birkebeinerne

Vi får se i filmen at Baglerne er i helene på Birkebeinerne for å ta den lille prinsen. Det går i forrykende fart ned åssider, og et slit opp steile bakker i snøvær. En spennende film som forteller om en viktig historisk hending.

På flukt

12. april var jeg i Sandvika kino for å se oppfølgeren til : Mitt store fete greske bryllup. Da jeg ikke hadde sett den første filmen, fant jeg den på Netflix og så den først. Den var morsom, og nå så jeg andre filmen om den omfangsrike, greske familien som bor i USA. 

Fra filmen

Hovedrollene i denne andre filmen spiller Nia Vardalos rollen som Toula, hennes mann Ian spilles av John Corbett. De har nå en tenåringsdatter  som har fått seg en kjæreste, og nå forventer hele familien og få ordne opp i det som skjer. Jeg syntes det var en svært underholdende film. 

Hovedrollene

Fra filmen

Jeg må ta med at jeg også så opp igjen den gamle klassikeren Casablanca fra 1940, med Humphrey Bogart og Ingrid Bergman. Jeg legger vekt på kinofilmene, derfor tar jeg med kun bilder fra denne.

Plakaten

De to stjernene

28. april var jeg på kino igjen og så Jungelboken, basert på Rudyard Kiplings bok fra 1894. Jeg har aldri lest boken, hvorfor vet jeg ikke. Kanskje jeg trodde det kun var for gutter. Men filmen hadde fått god kritikk, og det ville jeg se holdt stikk. Den handler om gutten Mowgli som blir oppfostret i jungelen av en ulvefamilie. Mange farer opplever den lille gutten i den store jungelen. En opplevelse å se filmen for her er det nyeste i filmteknikk og fortellerteknikk.  

Fra filmen

Skummelt i jungelen

10. mai var jeg igjen i Sandvika og så filmen: El Clásico. Regissør er irakiske Halkawt Mustafa som har bodd flere år i Norge. Han skrev manuset sammen med norske Anders Fagerholt. Det er to kort vokste brødre som har hovedrollen.

Hovedrollene

Begge er fotballinteressert, men særlig en av brødrene er stor beundrer av Ronaldo, og har en stor plakat av fotballstjernen på rommet sitt.

Idolet

Nå bestemmer begge brødrene seg for å dra til Madrid for å hilse på Stjernen, de håper å få treffe på Ronaldo. Filmen handler også om denne turen på en firehjuling de skal kjøre med til sitt store mål.
En spesiell film.

Brødrene
Fra filmen

31. mai ble nytt kinobesøk, nå filmen: Our kind of Traitor. Filmen er en triller basert på John le Carres roman med samme tittel. Det handler om et ungt engelsk par som blir lurt inn i skumle planer.

Plakaten

Det unge paret

Svensken Stellan Skarsgård spiller en rik russer som vil prøve å rømme til vesten. Både russisk mafia og britisk Secret Service er med i filmens gang. 

Svenske i hovedrolle

27. september så jeg på kino den norske filmen: Kongens nei. En historisk film basert på det som skjedde 9. april 1940 og dagene etter før kongen og familien flyktet fra Norge.

Plakaten

Det ble dramatiske dager i Norge før konge og kronprins forlot landet. Kongen nektet å samarbeide med nazistene og okkupasjonsmakten, gjorde regjering og storting det, ville kongen gå av. Et historisk nei. To første bildene er fra virkeligheten.

I Nybergsund
På Elverum
Fra filmen

Siste filmen jeg så på kino i 2016 var 18. oktober. Da så jeg filmen: Cáfe Sosiety. Det er en film av Woody Allen. Det er et kjærlighetsdrama spilt inn i Los Angeles og i New York.

Woody Allen på filmpremieren


Filmen handler om Bobby som drar først til Los Angeles for å få hjelp hos onkelen som jobber med film. Etterpå drar Bobby til broren i New York, broren har en mer tvilsom nattklubb. Som alltid en god film laget av Woody Allen.

Bobby
Fra filmen









  

   






   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar