tirsdag 10. januar 2017

Mine reiser i 2016, del 2

Min 4. reise gikk til Gøteborg, og det var en gave. Jeg hadde vært svært mange ganger i Sverige, men mange år siden jeg var i Gøteborg. Det var en helgetur, og reiste fra Oslo med buss tidlig morgen 5. mars.

Kanalen ved Gustav Adolf Torg

Blant annet spaserte vi i bydelen Haga som er eldste bydel i Gøteborg. Mange gamle, fine hus i området, og flere små butikker med artige ting.

I bydelen Haga

Spesielle butikker

Søndag gikk vi blant annet opp på en ås for å se utsikten til Gøteborg, samt besøke Masthuggskyrkan som ligger der oppe. Kirken ble innviet i 1914. Kjekt å se igjen Gøteborg etter så mange år.

Utsikt  mot Gøteborg

Masthuggskyrkan

Neste tur var fredag 13. mai, og den gikk til Sunnmøre. Vi skulle på slekts treff i Fosnavåg, og kjørte oppover i to biler. Det regnet da vi kom fram. Jeg var fornøyd med utsikten fra rommet mitt på Thon hotell i Fosnavåg.

Utsikt fra hotellrommet

Slekts treffet gjaldt familien på min mors side, Selvågsiden, hun hadde seks søsken så slekten var blitt stor. Artig å se igjen søskenbarn som jeg ikke hadde sett på årevis. Vi møttes først til lunsj og prat i Myrvåg, om kvelden var det fest på Thon hotell. Vi mintes også da vi møttes på Eggesbønes  på sommeren da vi var små. Vi kjørte tilbake på søndag etter et vellykket treff.

Min mor som brud

Mange å prate med

Fra festen

En sommer vi møttes da vi var små

Sammen med søskenbarn før avreise søndag

Ferieturen sommeren 2016 ble delt i to, først en kjøretur i Sør- England fra 23. -31. juli. Først et par dager i Oxford. Så startet kjøreturen, vi var 8 fra familien som hadde leid en stor bil, Stephen var såfør. Jeg kan ta med bare noen få smakebiter fra reisen. Vi besøkte blant annet Stonehenge.

I Oxford

Ved Stonehenge
Fra Bath

Vi var også en snartur innom Wales. Vi besøkte videre den lille byen og fiskehavnen Padstow på nordkysten av Cornwall.

Fra Wales

Fra Padstow

Vi besøkte The Minack Theatre som er bygget nedover en bergside. På toppen så vi utover Atlsnterhavet. Rowena Cade (1893- 1983) fikk ideen til teateret. Det var en fantastisk opplevelse å se dette spesielle friluftsteateret.

Makeløst

Vi overnattet også i en by som heter Exeter som ligger i grevskapet Devon. Vi avsluttet turen med et par dager i Brighton. Vi hadde en fantastisk fin kjøretur i det fine, engelske landskapet.