mandag 9. januar 2017

Mine reiser i 2016, del 1

Jeg har talt over reisene jeg har vært på i året som gikk, og det er ni reiser, to i Norge, og sju i utlandet. Nå skal jeg minne meg opp igjen på disse reisene, se på bildene og tenke på opplevelsene. Da tar jeg likså godt med en smakebit delt på tre blogger. Første reise startet alt i januar 2016. Da var vi tre fra familien som dro til Madrid på en langhelg. Vi kom dit torsdag 14. januar.

Fra Plaza Mayor

Jeg har  vært mange ganger i Spania, men aldri i hovedstaden. Denne første dagen regnet det litt. Vi besøkte Mercado de San Miguel, det er fra 1916 og et av de siste markedene. Her er mange boder som selger mat og vin, og en kan få smaksprøver.

På Mercado de San Miguel

Madrid er en stor by med om lag 3,3 millioner innbyggere. Fredag spaserte vi rundt i byen, blant annet så vi: Solporten. Herfra starter det spanske riksnettet, alle hovedveier i Spania blir målt fra dette stedet.

Solporten

Vi satte oss på en utekafé i nærheten. Denne dagen var nydelig vær med solskinn, så vi kunne kose oss ute med utsikt til Solporten.

Fint vær

Vi var også på Reina Sofia- museet som er en avdeling av Prado- museet for å se det spesielle maleriet: El Guernica, 1937. Dette verdensberømte bildet malt av Picasso og er basert på fæle ting som skjedde under borgerkrigen (1936- 1939). Som bombingen av den baskiske byen Guernica.

El Guernica
Om kvelden så vi flamencoshow

Lørdag var også fint vær og vi så blant annet de vanvittig store kongeslottet. Det største i Vest- Europa, Palacio Real. Men her har ikke bodd kongelige siden 1931. Nåværende kongefamilie bor i på et slott i utkanten av Madrid.

Palacio Real

Søndag fikk vi også tid til en spasertur i Madrid før vi måtte dra til flyplassen. En fin by Madrid.

Fra Madrid

Tur nr. 2 gikk til Trondheim, da skulle den yngste i familien døpes. Jeg reiste med tog til Trondheim i snølandskap. På Vinstra så jeg hestekortesje, sikkert turister.

Fra Vinstra

Olivia ble døpt i Klæbu kirke, men festen ble holdt i Trondheim. Dåpsbarnet oppførte seg eksemplarisk i kirken.

Olivia døpes

Olivia med foreldre og søsken
Fra festen

Tredje reise gikk også i februar, tirsdag 16. februar reiste vi fire fra familien til Serbia, til hovedstaden Beograd.

Gate i Beograd

Beograd er en ganske stor by med om lag 1,4 millioner innbyggere. Onsdag besøkte vi blant annet en festning, og gikk da opp på en høyde .

På Festningshøyden

Vi var også på en utstilling med kunst av Dali, alltid morsomt å se hans kunstverk.

Maleri av Dali

Torsdag så vi blant mye annet verdens største kirke: Savakatedralen. Byggingen startet i 1985 og kirken er fortsatt ikke ferdig. Vi var en tur inn.

Kirken

Fredag tok vi buss til Serbias nest største by, Novi Sad. Byen har ca. 380 000 innbyggere. Byen ligger på bredden av Donau. I gamlebyen var bygningene lave og pittoreske. Et interessant besøk.

Fra gamlebyen

Lørdag skulle vi reise hjem, men hadde et par timer før vi skulle reise. Dermed kunne vi rusle litt rundt i Beograd. Vi hadde en alle tiders tur til hovedstaden i Serbia.