søndag 9. juli 2017

Berømte malerier, del 1, juli 2017

Særlig med en i familien har jeg diskutert malerier, og vi, samt andre fra familien har besøkt gallerier forskjellige steder i verden. Men jeg vil starte med det første jeg kan huske som jeg så på en tur til Kreta i 1982. Da dro jeg for å se ruinene på Knossos.

Fra Knossos

  Det var den engelske arkeologen A. Evans som startet utgravningene på Knossos i 1899. Her fant de ruiner av palasset til kong Minos. Det var over flere etasjer og hadde over 100 rom. Palasset hadde ligget under jorden i over 3000 år. De mest berømte bildet, eller maleriet de fant var av Preste kongen, også kalt Liljeprinsen.

Liljeprinsen

Det neste bildet jeg vil nevne så jeg også på en ferie. Jeg og andre fra familien var i Rimini sommeren 1991. Da dro jeg alene på en opplagt tur til Firenze.

I Firenze

Der ble besøk blant annet i flere museum, men det var ikke lov å ta bilder inne. Jeg må bare tilstå at jeg snek meg til å ta et par bilder. Det mest berømte var Venus fødsel, 1486. Det er malt av Botticelli (1445-1510).

Venus fødsel

I 1997 var vi på privat båttur, da var vi innom Åsgårdstrand der vi besøkte huset som Edvard Munch  kjøpte i 1897. Vi var inn i huset og så ting han hadde brukt til å male med.

Huset til Munch

Vi så også broen der han malte det berømte bilde av: Pikene på broen. Det bildet har jeg sett flere ganger senere på Nasjonalmuseet i Oslo.

Fra broen i Åsgårdstrand

Pikene på broen

På en busstur til Russland i 2010, var vi også i hovedstaden Moskva. Der besøkte vi blant annet det kjente Tretjakov galleriet. Dette var opprinnelig et privathus eid av den rike tekstilhandleren Tretjakov. Han gav kunstsamlingen sin til byen Moskva i 1892.

Tretjakov galleriet

Den russiske guiden i museet viste oss rundt og fortalte om bildene. Hun var svært dyktig og tok oss med og viste oss russiske malerier gjennom tidene, og gjorde det helt pedagogisk rett. Hun startet med ikonmaleriene og loset oss videre gjennom den russiske kunsten. Under det mest kjente ikon maleriet.

 Treenigheten

I november 2012 var tre av oss i familien på helgetur til Manchester. Vi hadde begrenset tid, men to av oss besøkte Art Gallery. Der så vi blant annet: Head of a Girl. Maleriet er fra sent 1800- tall, malt av Albert Lunch.

I Manchester 



Art Gallery
Head of a Girl

I juni 2013 ble det helgetur til Wien. Blant annet var vi og så Belvedere som før var sommerslottet til prins Eugen av Savoya, det stod ferdig i 1716. I slottet var maleriutstilling.

Belvedereslottet

  
Mest berømte bildet på utstillingen er malt av Gustav Klint i 1716: Kysset. Maleriet har det gull skimmeret Klint er kjent for.

Kysset

Her var også det berømte bildet malt av David i 1801. Maleriet viser Napoleon til hest i det han krysser Sankt Bernhardpasset i Alpene. Det er et historisk bilde.

Napoleon 

Del 2 i morgen.



 

  
   



  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar