lørdag 1. juli 2017

Tur til Krakow i juni 2017,del 4

En velfortjent pause etter bilturen på søndag formiddag. Vi var klar å spasere til Mariakirken, men la veien gjennom Sukiennice med alle bodene, til nå hadde vi bare sett den fine bygningen utenpå. Vi ruslet igjennom, men det ble ingen handel.

Inne i renessansehallen
Stilig hall

Tvers over gaten for Mariakirken kjøpte vi billetter, og gikk inn en dør på siden. Hovedinngangen er for de som er katolikker og vil be. Da jeg var innom for et par dager siden visste jeg ikke det og gikk inn hovedinngangen, der lå folk på kne og ba. Men jeg satte meg på en av bakerste benkene. Denne gangen ble det gjort på rette måten.

Mariakirken

Kirken har to tårn på 81m og 69 m. legenden forteller at det var to brødre som bygde tårnene og kivdes om å bygge det høyeste. Da ene broren vant, ble den andre så rasende at han drepte broren med kniv, men angret så sterkt at han kastet seg utfor tårnet. Vi gikk inn og så på den fantastiske innredningen.

Strålende innredning

Utskjæringen til alterskapet tok 10 år, det er det største gotiske alterverk i verden. Picasso kalte det for verdens åttende underverk. Første Mariakirken ble ferdig i 1221, men ble ødelagt ved et angrep fra mongolene. Nåværende kirke ble bygd mellom 1355- 1400. Mariakirken er et klassisk eksempel på gotisk arkitektur i Polen.

Mot alteret

Hver time er det en mann som står i det høyeste tårnet og spiller et hornsignal, han snur seg til alle fire hjørner når han spiller. Kanskje jeg har fortalt at jeg så ham en gang, men hørte ham mange ganger. Innredningen i Mariakirken er strålende, ikke rart at dette er kalt en av Europas vakreste kirker. Her er flere kapeller.

Vakker kirke

Denne kvelden også bestemte vi oss for middag i den jødiske bydelen, nå på en restaurant som heter Ester, det het også kyllingsalaten jeg spiste. Under måltidet spilte en trio litt fremmedartede toner, jeg tipper det var jødisk musikk. Her avsluttet vi kvelden.

Middag på Ester

Trioen
God mat

Mandag 26. juni startet vi dagen som vanlig med en god frokost på hotellet.  Først på programmet stod besøk på Wawel borgen. På veien dit spurte vi en ung dame om vi gikk rett, hun skulle i samme retning til universitetet hun studerte Science Technology. Krakow er en universitetsby med 30 000 studenter, nå hadde vi møtt en av dem, og vi så to universitet.

Universitet

Her studerte den unge damen

Vi spaserte gjennom en park med blant annet mange staselige trær. Til slutt gikk vi veien opp til Høyden der Wawel- borgen ligger. I middelalderen og renessansen var Krakow hovedstad i Polen med Wawel som sete for de polske kongene.

Fra parken

Wawel borgen

Det første vi så inne på plassen var statue av pave Johannes Paul II. Han var erkebiskop i Krakow da han i 1978 ble valgt til pave og tok da dette navnet. Han ble svært populær i Polen selvsagt.

Statuen av paven

Vi så den fine katedralen som er fra 1300- tallet, den er har vært kronings- og begravelsessted for de polske kongene. Dette er en av Polens nasjonalskatter. Vi var inn i katedralen som er flott, men det var ikke lov å fotografere.

Katedralen

Her oppe var flere gårdsrom, plener og blomsterbed, borte ved muren var fin utsikt til byen og elven. Et interessant besøk på Wawel høyden.

Et av gårdsrommene
Fine blomster
Utsikt til elven
På Wawel høyden

Vi spaserte ned fra borgen og startet på veien tilbake til hotellet, for vi hadde en avtale klokken 15.00. På veien kom vi forbi denne statuen.