fredag 30. juni 2017

Tur til Krakow juni 2017, del 3

Etter frokost på søndag ventet jeg i et lite siderom ved resepsjonen på hotellet. Resepsjonen var liten, ikke rom til sittegruppe. Da de andre var klar, gikk vi ut i flott sommervær med strålende sol.

Ved resepsjonen

Vi gikk til gamlebyen, der leide vi en av de små åpne bilene som kjørte rundt der, de lignet på golf biler, men var større. Vi kjørte først mot den jødiske bydelen, og passerte den kjente Tempelsynago
gen, men køen var så lang at vi stoppet ikke.

I bilen

Lang kø

Vi var nå i Kazimierz som opprinnelig var en selvstendig by grunnlagt i 1335 av kong Kazimierz den store. I 1495 overførte kong Jan I Oldbracht alle jøder i Krakow til Kazimierz. Mange jøder i Europa samlet seg her. I 1630 var her 4500 innbyggere. Nå stoppet vi ved en synagoge og gikk inn. Den var enkelt innredet.

Synagogen

Enkelt innredet

Framme ved alteret

Vi kjørte videre og hadde god utsikt i den åpne bilen, sjåføren var en flink guide og stoppet når vi ønsket det. Vi passerte en gate der en av de lave, gamle bygningene var lysegrønn. Her bodde den kjente Helena Rubinstein, hun var født i Krakow i 1875 og vokste opp i fattige kår. 18 år gammel emigrerte hun til Australia. Det var smart å forlate Europa siden hun var jøde. Helena ble en av verdens rikeste kvinner grunnet salg av kosmetikk. Hun sa at det finnes ingen stygge kvinner, men det finnes late kvinner.

Huse til Rubinstein

Neste stopp var ved den eneste ortodokse synagoge her som fortsatt er i bruk, Rumuh synagogen. Det var en mer staselig synagoge. Inne var mer utsmykning med blant annet smijern og farger på utsmyk ingen i taket for eksempel.

Bilen vi satt i

Rumuh synagogen
Inne

Rett ved siden av synagogen var en liten kirkegård. Vi gikk inn og så det lå småstein på gravene. Guiden hadde fortalt at de la på småstein i stedet for blomster. Jeg la også noen småstein på en av gravene.

Fra kirkegården

Videre passerte vi blant annet gjennom en gate der det før hadde vært små, jødiske forretninger. Nå var her mest kafeer og barer. Vi passerte også en synagoge som nå er museum. Så satte sjåføren kursen mot bydelen Podgorze, da kjørte vi over en bru, under oss hadde vi elven Wisla.

Før jødiske butikker

Synagogen som er museum
Elven Wisla

Vi var nå der den jødiske gettoen var under Andre verdenskrig. Hit ble det flyttet fra den jødiske bydelen før de ble sendt til konsentrasjonsleirer. Vi stoppet og gikk ut på en stor plass, nå var det en minneplass med mange tomme stoler. Det skal symbolisere alt som ble tatt fra dem. Denne plassen lå rett ved apoteket, her ble de som etter hvert skulle til konsentrasjonsleirene samlet. Apotekeren ble vitne til mange fæle scener fra vinduet sitt. Herfra hadde vi også utsikt til gaten og bygningen der motstandsbevegelsen samlet seg i all hemmelighet og planla motstand mot nazistyret.

Minneplassen
Apoteket

Der motstandsbevegelsen la planer

I bydelen Podgorze ligger også Shindlers fabrikk. Oskar Shindler (1908- 1974) var en tysk forretningsmann som under Andre verdenskrig reddet ca. 1100 jøder fra utryddelse. Han drev en emaljefabrikk her i Krakow, fabrikken er nå museum. Shindler gjorde mye for å redde arbeiderne sine. Om hans arbeid er fortalt i boken Shindlers Ark, og i filmen Shindlers Liste. Filmen ble laget i 1993 av Steven Spielberg, det meste er spilt inn i den jødiske bydelen her. Oskar Shindler ble gravlagt i Jerusalem.

Shindlers fabrikk
Porten ved fabrikken

Bilder av overlevende
henger i resepsjonen

På tilbaketur stoppet vi nedenfor Wavel borgen, men den skulle vi besøke senere. Her så vi Krakows eldste gate, og vi så huset pave Johannes Paul bodde de gangene han besøkte Polen. Han brukte å stå ved et vindu og prate med folk.

Eldste gaten

Her stod paven

Det var på slutten av turen, men vi hadde tid til en liten visitt i kirken viet til den hellige Frans av Assisi. Det spesielle var at ute var maleri på kirkeveggen, det er ikke ofte å se.

Fra kirkeveggen ute

Inne

Nest siste stopp var ved teateret, et imponerende bygg. Det ble bygd i 1893 etter inspirasjon fra operaen i Paris. Teateret fikk navnet Juliusz Slowacki teater, oppkalt etter en polsk poet.

Teateret

Siste stopp var ved jagelonske universitetet som ble grunnlagt i 1364 av kong Kasimir III. Her har mange kjentfolk studert som for eksempel Kopernikus og pave Johannes Paul. Nå gikk vi av bilen ved det store torget. Vi hadde sett utrolig mye på denne bilturen.

Gammelt universitet
Fint tak i en gang

Kjøreturen er over

Nå var det tid for pause. Vi hadde sett så mye på denne kjøreturen med den flinke sjåføren som også var en ypperlig guide. Nå var det tid for en matbit, jeg ville ha en dessert, panna cotta.. Enda stod en god del igjen av dagens program. Men det må jeg fortelle om i morgen.