lørdag 17. juni 2017

Helgebesøk, juni 2017, del 3

Det var blitt lunsjtid på lørdag 10. juni, og Skansen ble valgt som spisested. Det ligger i en del av byen kalt Kvadraturen. Der spiste vi, og gjesten fikk velge det hun ønsket.

Jubilanten ved lunsjbordet

Etter en god lunsjpause ruslet vi videre, nå mot Karl Johan. Til tross for det grå været, var det fullt med folk i gatene, for det var karneval i byen. Mange av deltakerne var ganske lettkledde, de svinget seg til heftige rytmer.

Karneval i Oslo

Lettkledde

Vi ruslet videre på hovedgaten. Jeg måtte stoppe og se på de fine blomstene som pynter opp på Oslos paradegate.

Fra Karl Johan

Der regnet litt, dermed fant vi ut at det var tid for kaffepause. Vi valgte Pascal i Ibsensgate. I 1998 ble Pascal nabo til slottet. Det er et stort, moderne konditori med mange fristelser. Jeg valgte en lekker liten dessert.

Herlig

Etter en velfortjent kaffepause ville vi legge inn en kort visitt i varemagasinet Sten & Strøm. Før vi kom dit, passerte vi en liten statue av Henrik Ibsen. Her er også et lite museum, men det ble ikke tid til denne dagen.

Ibsen og jubilanten

På vei til neste mål

På programmet nå stod besøk på en cocktailbar før middag. Vi gikk til et sted som ligger i Oslo sentrum, og har et spesielt navn: Himkok. Dette er nå blitt et av de kuleste, for å bruke ungdoms språk. Stedet var før fabrikkområde.

Før fabrikk

Her er uteservering og flere barer, men vi valgte cocktailbaren. Jeg valgte en cocktail som het: Negroni. Den hadde jeg aldri hørt om før.

På bar
Jubilanten på Himkok
Det nærmet seg tid for middag, det var bestilt bord til kl. 20.00 på Delicatessen på Aker Brygge. På spaserturen dit, passerte vi to som spilte trekkspill. De var flinke, jeg lurte på om det var far og sønn

Flinke karer

Framme ved restauranten

Vi valgte tapas til middag, og mange småretter kom på bordet. Det ble et godt måltid. Da var det offisielle programmet for lørdag over. Neste dag skulle gjesten reise.

Tapas

Søndag 11. juni var reisedag. Gjesten gjorde seg klar for avreise, men ble først med på siste post på jubileumsprogrammet. Klokken 12.00 var de afternoon tea på hotell Bristol. Vi var fire som skulle se gjesten vel av sted.

Ved tebordet
Fint på Bristol

Iza likte seg som jubilant