fredag 2. juni 2017

Reise i India, del 3, juni 2017

Søndag 12. november etter frokost ble det utsjekking fra hotellet i Agra, og vi ble kjørt til togstasjonen. Denne gangen skulle vi sitte i en 1. klasses vogn, og det ble noe annet. Vi i reiseselskapet hadde en vogn alene, det var som å sitte i gode lenestoler i en stue og se det eksotiske landskapet vi kjørte gjennom. Jernbanenettet i India er verdens største, de har 7000 stasjoner. Hver dag går 11 millioner mennesker av og på tog i India. Vi gikk av toget i Orcha, der en elv rant gjennom den lille byen.

Fra Orcha
Ved elven så jeg barn badet og noen kvinner vasket tøy. Jeg brukte mye videokameraet, dermed ikke så mange bilder. Orcha har mange flere gamle, fine bygg som stod der som minnesmerker. Etter en stund ble vi kjørt videre med buss, men ganske snart stoppet vi ved et fint sted og spiste lunsj.

Gamle hus i Orcha

Lunsjstedet

Bussturen gikk videre i fire timer, men med kaffestopp etter halve tiden. Det var mye å følge med på langs veien og ikke minst i de små landsbyene vi kjørte igjennom.

Fra en landsby

Kvinnene livet opp med sine sarier, de ble brukt også når de arbeidet. Ved Agrafortet, og på første togstasjonen vi var, så jeg kvinner arbeide med hakke og annet verktøy, men sarier hadde de på. Bildet under er tatt et annet sted i India. Det var også forunderlig å se kuene som  var overalt, de for og luntet i landsbyene og større byer. Kuer er som kjent hellige i India.

Alltid i sarier
Overalt kuer

Da vi kom til Khajuraho tok vi inn på Radissonhotellet som lå litt utenfor bebyggelsen, nesten som ute i en ødemark. Dette hotellet og det ved Nasjonalparken i Rhanthambore, var de enkleste. De andre var skjære luksushotellene. Men neste morgen våknet vi her i Khajuraho. Dagens program startet med en kort busstur til et tempelområde. Der så vi på flere templer. 

Templer

En ny kort kjøretur og vi besøkte et nytt tempelområde, men dette var et stort område. En engelsk mann fant det og startet utgravninger av ruiner. Av de 85 templene som var her er kun 22 igjen.. Flere av templene var dekorerte. Kongene lot den hinduistiske læren om gudene bli avbildet, særlig ett av templene hadde erotiske bilder. Men området var også idyllisk med grønne plener og vakre blomster.
Tempelet til venstre på bilde under, det med flagg var fortsatt i bruk.

Tempel

Også vakre blomster

Vi kjørte tilbake til hotellet og spiste lunsj før vi sjekket ut. Så direkte til den lille flyplassen, her ble det en av de mest grundige innsjekkinger jeg har vært med på, så en times flytur og vi var i Varanasi som er Indias helligste sted. Shivas bolig. Byen sies å være verdens eldste sted, og for hinduene den helligste plassen på Jorden. I Varanasi tok vi inn på et fint hotell, Taj Ganges. Vi avsluttet dagen med middag på hotellet.

Ved hotellet før vi drar

I resepsjonen på Taj Ganges


Tirsdag 14. november startet vi dagen kl. 06. 30. Vi skulle se soloppgangen over Ganges, og bussen kjørte oss til en gats, det er trapper som går ned til elven. Vi tok plass i en stor robåt, to menn rodde oss langs bredden av Ganges. Først en liten seremoni der lokalguiden messet noe, så satte vi en liten kurv med et levende lys på elven. Det var en underlig opplevelse og se solen komme opp over Ganges og samtidig hørte messingen fra prester som priset særlig guden Rama.

Vi skal sette ned levende lys


 Morgensol over Ganges

Båten gled stille langs elvebredden og nå så vi alt som skjedde ved og i elven. Folk bad og badet seg i det hellige vannet. Sikkert mange pilgrimer med rituelle bad. Prestene messet til gudenes ære. Dette var en av de store opplevelsene jeg har hatt på reiser. Et utrolig minne.

Langs bredden av Ganges
Varanasi


Så tilbake til hotellet og spise frokost. Etterpå kjørte vi til en liten landsby som het Chirangoan. Vi spaserte gjennom gatene, og her så ganske bra ut. Vi gikk til en skole og fikk komme inn i et klasse rom. Elevene satt rett på golvet.

Fra landsbyen
Fra klasserommet

Etter lunsj på hotellet ble det ny utflukt. Det ble tur med motordreven rickshaw og nå ble det vill fart i Varanasi mot et museum. Jeg var vettskremt da jeg kom meg av, og jeg så flere som var bleke etter turen. Nå skulle vi se en modell av India. Men av med fottøyet, dette skulle også studeres uten sko. Om kvelden ble det igjen tur til Ganges, da så vi alle likbålene som brant, samt prester som var i sving med sine ritualer. Jeg tok ikke bilder, men en del videoopptak. Jeg syntes mye av det var trist.  

Litt av Moder India 

Onsdag 15. november var avreisedag. Etter frokost spaserte vi i hotellhagen, der så vi blant annet perlehøner, og jammen var jeg så heldig og fant en fjør. Den tok jeg med og nå er den festet i albumet jeg har nevnt før.

Rett før avreise fra hotellet

Fjør fra perlehøne

Vi sjekket ut fra hotellet, men før vi dro fra Varanasi skulle vi besøke et tempelområde. Her blir det sagt at Buddha holdt sin første tale. Vi var inne i et buddhatempel der veggene var dekorerte med malerier om Buddhas liv. Innerst i tempelet var alteret. Så ble vi kjørt til flyplassen i Varanasi, vi tok fly til Delhi.

Alteret i Buddha tempelet

I Dehli ble vi kjørt til et hotell vi skulle vente til det var tid å dra til flyplassen. Her spiste vi avskjedsmiddag. Siden jeg ble et år yngre denne dagen, sang reisefølget bursdagssangen og guiden kom med kakestykke og en liten buddhafigur. Det var morsomt, og gaven står på en hylle i verdensrommet og minner om turen.

Ble et år yngre

Så var det tid å dra til flyplassen, og turen hjem gikk etter planen. Turen til India var rett og slett et eventyr med mange gode minner. Jeg har tatt med det meste her, men vi  opplevde så mye at alt kan ikke tas med, det hadde blitt mange bloggsider. Jeg ble sjokkert over alle som bodde på gata for eksempel i Delhi, og alle kuene som vandret de fleste steder. Samt alle de mektige maharajaene som hadde levd et luksusliv mens folket utenfor dørene ikke hadde noen ting. Jeg prøvde å ikke tenke på det da vi koset oss på luksushotellene. For et eventyr var det uansett. På bildet under er jeg og en fra de som tok del på reisen. Vi var 20 som var med på denne turen. 

Klar å dra fra India 



  

 




  




  

 


    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar