torsdag 22. juni 2017

23. juni 2017

I dag er det St Hansaften, eller Jonsok som mange av oss sier. Jeg husker godt feiringen av jonsok aften da jeg var barn. Jeg vokste opp på en gård på Sunnmøre, og vi barna var i full sving å gjøre klar i høyløa til naboen som hadde største gården. Hos Knut, i Aspevikløa. Vi feiet og satte opp langbord, vaser med syrin var pynt på bordet. Lukten av syrin minner med fortsatt om min barndoms jonsok feiring.

Syrin minner om jonsok

Foreldrene hadde med et fat med mat hver, alle benket vi oss rundt langbordet i løa og koset oss med maten. Etterpå ble de med ned i fjøra der det var laget til bål. Særlig den kvelden jeg husker best var bålet i sjøkanten. En skatt av et minne.

Jonsokbål

Juni er som vi vet vår sjette måned, og oppkalt etter gudinnen Juno, gudenes dronning og ekteskapets gudinne. Juni har årets lengste dager. Mange feirer jonsok med blant annet å spise god rømmegrøt.

Rømmegrøt

Før kalenderen brukte folk primstav laget av tre. Ordet prim er det norrøne ordet for nymåne. Noen sier at primstaven kan være eldre enn runekalenderen.

Primstav

 Primstaven var i bruk til det kom trykte almanakker. I Norge kjenner en primstaven fra 1600 til starten på 1800- tallet. Jonsok dag 24. juni var merket en sol med timeglass. Primstaven på bildet under har en sommer- og en vinterside.

Sommer og vinter

Jonsok var til minne om Sankt Hans, Johannes døperen, den dagen feires 24. juni. Dagen var helligdag i Norge fram til 1770. Men markeres fortsatt i den katolske kirken. Vi feirer 23. juni som ikke religiøs sommerfest, oftest med bål, og markerer midtsommer. Bildet under er et maleri av Nikolai Astrup: St Hans bål ved Jølstervatnet.

Maleri

Når det gjelder bål må jeg nevne det årlige jonsokbålet på Slinningsoddden  i Ålesund. Det blir laget av paller, kasser og tønner. Verdensrekorden var i 2016. Bålet var over 47 m høgt.

Sunnmøringene kan dette her



Også et Slinningsbål

  
Da ønsker jeg alle god jonsokfeiring. Jeg skal sammen med to damer til fra familien på helgetur og reiser i dag. 

God feiring


 Neste blogg onsdag 27. juni.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar