torsdag 1. juni 2017

Reise i India, del 2, juni 2017

Mandag 6. november skulle vi dra videre fra Jaipur, men først skulle vi se Vindenes Palass. Det ble bygd i 1799 for harems kvinnene så de også kunne se ut på prosesjoner. Vi stod på et tak tvers over gaten og hadde utmerket utsikt.

Vindenes Palass

Vi kjørte ut fra Jaipur og målet i dag var Ranthambhore. Der skulle vi på tigersafari. Ut på dagen kom vi dit og sjekket inn på Ranthambore Regency hotell som ligger rett ved Nasjonalparken. Men nå skulle vi roe ned etter kjøreturen og slappe av i hagen. Stoler var satt fram nær badebassenget, koppene for te eller kaffe stod klare. Lokalguiden skulle forklare om safarien neste morgen, om dyre livet og ellers nyttige opplysninger. I hagen spiste vi også middag om kvelden.

Klart i hotellhagen

Tidlig neste morgen tok vi plass i en stor jeep og kjørte inn i reservatet. Vi så dyr, men av det ufarlige slaget. Masse apekatter av forskjellige typer. Mange idyller å se i landskapet. Lokalguiden sa at tigeren var ikke alltid god å få øye på, for den gjemte seg ofte i det lange gresset.

Idyll
Glad apekatt

Så tilbake til hotellet for pause og lunsj, senere ble det ettermiddagssafari. Enda flere idyller i naturen og mange dyr, men vi så kun tigerspor. Om kvelden middag i hagen.

Hjortedyr

Neste dag dro vi igjen inn i reservatet. Straks vi kom innom porten satt en gjeng apekatter og betraktet oss. I dag kjørte vi en annen rute og litt opp i høyden. Plutselig måtte vi stoppe for veien ble blokkert. Vi kjørte videre da det behaget dyrene og gå til side.

Snart klare i jeepen

Masse aper

Veien stengt

På ettermiddagen skjedde underet. Vi stoppet, motoren ble slått av og lokalguiden pekte. Et godt stykke borte så vi en tiger som kom sakte gående mot en liten dam, der gikk den uti og stod en stund før den forsvant. Jeg så den godt gjennom videokameraet, men la det fra meg for å bare se på tigeren. Derfor intet godt foto. Jeg var fornøyd, endelig fått et glimt av en tiger ute i naturen. Denne kvelden spiste vi også middag i hagen ved hotellet. Så avslapning på terrassen foran rommet på hotellet.

Slik ser en tiger i India ut
Kveld i Ranthambhore

Torsdag 9. november skulle vi sjekke ut fra hotellet og reise videre, men først skulle vi opp i høyden. Først ble vi kjørt gjennom porten til reservatet, men nå spaserte vi opp mange trapper opp til et fort. Der fortalte lokalguiden historien om fortet, og vi så på utsikten.

Utsikt fra fortet

Vi gikk et stykke innover i terrenget, det første vi så var Dronningens badedam. Men målet var et lite tempel for elefantguden Ganesja. De som ville kunne gå inn og se på en "messe", pluss bli velsignet av en "prest". Jeg gikk inn, hørte på det som foregikk, gikk så inn i et lite rom, fikk prikk i pannen og et oransje armbånd festet rundt venstre arm. Det måtte jeg ikke ta av. Hva som ellers ble sagt aner jeg ikke. Armbåndet gikk jeg med lenge, men så tok jeg det av og festet det i albumet om India.

Dronningens badedam
Utenfor tempelet for elefantguden

Etterpå dro vi tilbake til hotellet, spiste frokost, og sjekket ut. Så ble vi kjørt til jernbanestasjonen. Å kjøre 2. klasses tog i India var et underlig styr. Nærmeste naboer var en storfamilie som skulle til Dehli for å be i et spesielt tempel.

På togstasjonen

Etter 2,5 time var vi i Bharatpur. Her tok vi inn på Vilas Palace, her skulle vi overnatte kun en natt. Dette bygget hørte til maharajaen av Bharatpur. Fikk et bra rom, men ikke samme opplegget som rommene i Mandawa. Middag spiste vi på hotellet. Jeg likte den indiske maten.

Vilas Palace

Neste morgen sjekket vi ut etter frokost, og først på programmet stod besøk i Keladeo Ghana som er Indias fremste fuglepark. I parken ble vi syklet rundt i rickshaw, da kunne vi nyte fuglelivet i ro og mak. Vi så forskjellige type fugler, og mange idyller i fugleparken.

Klar å dra

I parken

Fugl i flukt.
 Idyll

Målet i dag var Agra, men på vei dit besøkte vi mogultidens mektigste steder, Fathepur Sikri. Byen ble bygd av herskeren Akbar. Under byggingen ble en hel fjellrygg flyttet, pluss det ble laget en kunstig sjø. Men byen ble forlatt etter 14 år. Hvorfor? Det er gjetting, men en tipper på at det ble mangel på vann. Senere spiste vi lunsj et sted. Så ankom vi Agra, der tok vi inn på Mulgal Sheraton. Vi spiste middag på hotellet.

Fra mogultiden
I resepsjonen på hotellet

Lørdag 11. november våknet vi opp i Agra. Først skulle vi se et av verdens under, Taj Mahal. Første glimtet av dette byggverket var som en hildring av et vakkert eventyr. Jeg hadde sett det på bilder og film, men se det med egne øyne er fantastisk.

Taj Mahal

For å få gå nær bygget, måtte en ha på overtrekk over fottøyet. Da jeg var ferdig med min spasertur rundt det strålende bygget, tok jeg over trekket med hjem. Nå er det i albumet om turen. Det var en utrolig opplevelse å se Taj Mahal.

Ble med hjem

Det ble ikke spart på noe da mogulherskeren Shah Jehan fikk laget dette minnesmerket over sin hustru som døde i barselseng da hun fikk deres 14. barn. Byggverket er et unikt syn.

Foran Taj Mahal

Neste besøk var Agra Fort bygd i sandstein på 1500- 1600- tallet. Først var det militært formål, sener ble bygd flere palasser og harem. Agra var stormogulens residensby.

Agra Fort

Stormogulens gemakker var flott utformet. I det store audiensrommet var 55 søyler. Her hadde også Påfugltronen stått, men nå er den i Iran. På taket kunne stormogulen sitte og prate med statsminis teren, de andre satt på benker tvers overfor.

55 søyler

Her satt stormogulen

Til slutt besøkte vi Moder Theresas barnehjem. Her var barn, tilbakesatte og sinnslidende. Det forundret meg at barna var så nær de sinnslidende. De minste små barna stod i sengene sine, i høgtalere spilte altfor høy musikk. Men hva er alternativet? De to nonnene jeg så gjør sikkert en god jobb. Alternativet er gata. Utenfor var en statue av Moder Theresa. Denne kvelden spiste vi også middag på hotellet.