lørdag 9. desember 2017

Tur til Peru, del 7, desember 2017

Det var søndag morgen 19. november og solen skinte i Cuzco. På vei til frokost gikk jeg ut på trappen ved hotellet og så da i slutten på et opptog med korps og hivens musikk. De feirer sikkert noe, tenkte jeg og tok bilde. Det er et gravfølge, opplyste en fra reisegruppen. Det var ikke første gangen på denne turen vi hadde sett gravfølger med livlig musikk. Skikkene er forskjellige.

Hivens musikk

Etter frokost skulle vi spasere en tur i byen. Cuzco ligger i Huatanay- dalen i Andes på om lag 3400 meters høyde. Byen var før hovedstaden og det kulturelle og religiøse sentrum i inkariket. Etter dette rikets fall i 1533, da spanjolene kom, fulgte raskt ombygging av byen. De gamle palassene og temple-ne ble rasert, og kirker bygd. Flere bygg fra kolonitiden er tuftet på gamle bygg fra inkatiden. Cuzco stod på høyden av makten før borgerkrigen i inkariket brøt ut rundt 1530. I dag har byen om lag 300 tusen innbyggere. Først besøkte vi Katedralen i Cuzco, den ligger ved det store torget Plaza de Armas.

Vi nærmer oss torget

Katedralen er en imponerende bygning i gotisk renessansestil. Byggingen startet i 1559, og stod ferdig knapt hundre år etterpå. Kirkerommet var også staselig, men ikke lov å ta bilde inne. Så til bussen, vi skulle kjøre et lite stykke for å besøke et gammelt festningsverk. På vei til bussen så jeg en gruppe statuer. 

Katedralen

Statuer

En liten kjøretur og vi kom til festningsverket: Sacsayhuamán. Det ligger på en bratt fjellhylle og danner et naturlig fort. Murene er satt sammen av steinblokker. Byggingen startet i 1438 og tok 70 år å bygge. Steinarbeidet viser den beste kvalitet av inkaenes ferdigheter på området.

Fra festningsverket

Fra området


Man tror kanskje fortet har hatt en slags symbolsk betydning. Steinarbeidet imponerte virkelig, her hadde vi med eksperter å gjøre.

Flott steinarbeid

 På området

Her oppe var fin utsikt ned til byen. Ved utgangen stod en indianerkvinne med flere alpakka sauer og ville fotograferes.

Fin utsikt
Indianerkvinnen

Neste besøk var et sted de hadde lamaer og alpakka i innhengninger. Det lå fór på gulvet, så man kunne bare gi dem mat, og det gjorde også jeg. Artig å være så nær en lama.

Foring av lama

Alpakka

Rett ved var et håndverksenter. På vei dit så jeg bur med marsvin. Inne kunne man kjøpe fargeglade tepper for eksempel. Da jeg kom ut så jeg et par personer som drev og grillet marsvin i en liten peis.

Marsvin

Fargeglade tepper

Grillet marsvin

Nå var det tid for lunsj, og vi kjørte til en fin restaurant som het: Tika Sara. Vi bestilte fra meny, og en fra reisegruppen bestilte til min forferdelse marsvin til lunsj. Da retten kom, ville mange ha bilder, ikke bare fra vår reisegruppe, men andre også. Han ble som en kjendis før han startet på maten.

På vei til restauranten
Fint lokale

Retten serveres
Marsvin til lunsj

Flere ville ha bilder

Jeg syntes min lunsj var mer delikat. Fra menyen valgte jeg salat, samt is til dessert. Det smakte, jeg orket ikke se på marsvinet.

Salat  
Is                                                               




 Fortsettelse i morgen.



 






 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar