søndag 10. desember 2017

Tur til Peru, del 8, desember 2017

Etter lunsj skulle vi besøke en kjent kirke, på vei dit så jeg mye uniformert personell, militært, også politi, det ble opplyst at det var noe spesielt som var på gang. Og jeg så løshunder. Jeg trodde at i Tyrkia hadde jeg sett mange løshunder, men det var bare barnematen mot Peru. De fleste steder vi var streifet løshunder rundt, ofte i flokker. Hundene så oftest ustelte ut, noen direkte skabbete, hvorfor de fikk streife rundt på denne måten begriper ikke jeg. Hundene på bildet under er noen av de friskeste jeg så.  

Villhunder blant uniformerte

Så Santo Domingokirken. Det første vi så var en modell av inkaenes viktigste og helligste tempel: Coricancha. Inkaenes spesielle byggeskikk sikret at bygningene kunne tåle jordskjelv bedre enn koloniherrenes bygninger. Kirken Santo Domingo fikk store skader under jordskjelvene i 1650, 1950, og i 1986. 

Kirken Santo Domingo
Annen vinkel

Soltempelet var det viktigste og helligste for inkaene, gangene prydet med gylne statuer, tempelet var i sin tid kledd med solide gullstykker som veide flere kilo. Alt dette ble røvet og plyndret av koloni herrene, spanjolene. Sannsynligvis smeltet de gullet om og sendte det til Spania. Steinen er igjen, noe av det mest perfekte i Peru.

Var dekt med gull

Perfekt steinarbeid

I kirkerommet var ikke lov å ta bilder. Det ble respektert. Vi så klosteret med sine ganger pyntet med store malerier. Vi så også ut på det som i sin tid hadde vært praktfulle hager. Et svært interessant besøk.

Fra en gang

Fra klosteret

Tidligere flotte hager

Etter dette besøket var det privat tid, og jeg slo meg sammen med en dame fra reisegruppen. Først ble vi vitne til en politijakt. Ved en kirketrapp løp flere politier i gulaktige vester, en eller annen hadde sikkert gjort noe ulovlig. Til slutt så vi dem rundt en eller annen.

Politijakt

Vi spaserte i området ved det store torget og så på de kjente kirkebygningene. Jeg synes de lave husene som kranset noen av gatene var maleriske med sine kvikke farger på balkongene.


Fra Plaza de Armas

Fra torget


 Vi bestemte oss for en pause på hotellet som lå svært sentralt. Senere da mørket kom, ville vi ta en tur til torget igjen for å se området opplyst. Jeg ville bare slappe av og lese  litt, men den andre sa hun vill ta en hvil. På bildet under ser vi turkameraten i området nær hotellet.

Nær hotellet
 Hotellet Royal Inka I

Til fastsatt tid om kvelden satt jeg i resepsjonen og ventet. Damen som skulle ta en blund kom ikke. Etter nærmere en halv time gav jeg opp og tenkte hun hadde forsovet seg. Jeg gikk en tur alene for å se på Plaza del Armas, nå var torget opplyst.

Fint opplyst
Statue

En del folk ute

Jeg gikk tilbake til hotellet, der møtte jeg damen som fortalte hun hadde forsovet seg slik jeg tenkte. Nå spiste jeg en enkel middag på hotellet, og da kom flere fra reisegruppen også. Jeg ville ta en tidlig kveld for neste morgen skulle vi ekstra tidlig opp. Jeg studerte litt gangen utenfor rommet mitt før jeg låste meg inn.

Gangen ved rommet

Fortsettelse i morgen.




 

 

 


 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar