fredag 25. mai 2018

Mai 2018 snart over

Det er ikke mange dagene igjen av siste vårmåned. Vi ventet lenge på våren, så plutselig kom den mer som sommer med flott vær og høye temperaturer. Jeg tar et kjapt overblikk over siste par ukene. Først tar jeg med et bilde tatt 14. mai kl. 20. 30, jeg satt ute på balkongen i nydelig vær og pluss 22 grader.

Vårkveld

Jeg satt faktisk og noterte i en ny notatbok som var del av en julegave. Den var spesiell, for utenpå ser den ut som en gammel bok, men det er bare omslaget. Jeg diskuterte en dag serier jeg så på Netflix, og skulle vise Håvard hva jeg hadde notert om en serie, men rotet en stund før jeg fant den. Da spurte han hvorfor jeg ikke hadde notert seriene alfabetisk. Da kom jeg på den nye notatboken, og den var det jeg satt ute i denne fine kvelden og noterte i.

Notatboken

Her noteres

16. mai da jeg gikk på butikken så jeg at i veigrøftene og andre steder var kommet mye løvetann. Da tenkte jeg på plenene vi hadde ved huset vårt på Sunnmøre. Det var en evig krig mot løvetann som ikke skulle skjemme ut grønne plener. Men her i veigrøftene bare pyntet de gule blomstene opp. Det var svært varmt, jeg tok bilde av måleren som viser 27 pluss. Man må se godt etter for å se streken.

Løvetann

Måleren

17. mai ble feiret på tradisjonelt vis. 18. mai hadde jeg overnattingsgjest, og lørdag som var 19. mai dro vi en rask tur til Kolsås og drakk kaffe.

17. mai

Overnattingsgjest
Janis må luftes

Kaffe på Kolsås

Etter å ha beundret blomstene i solveggen dro vi tilbake, for nå kom en gjest til og det ble middag før gjestene dro tilbake til byen tidlig på kvelden. Janis selvsagt med der det skjer. 

Blomster i solveggen
på Kolsås

Gjester på verandaen

Pinse ble det også, været holdt seg like flott. 1. pinsedag ble det grill på Kolsås igjen. Mandag 21. mai som var andre pinsedag, tok jeg en liten tur til Aker Brygge. Mye folk som nyttet det fine været, men det blåste litt på bryggene ved sjøen.

Pinse på Kolsås


Fra Aker Brygge

Nå er det hverdag igjen og det gjelder å sette pris på små gleder. Jeg følger med på en orkidé som plutselig har mange knupper, en har nettopp sprunget ut, en er bristeferdig. Orkideer er en av de fineste blomstene, synes jeg. Og været er like flott, andre bildet under tok jeg tirsdag kveld. 

Vakker orkidé
Tirsdag kveld

I går torsdag 24. mai gikk jeg til blomsterhandleren for å kjøpe blomster til balkongkassen. Nå er syrinene i full blomst i hagene, hvite, lyse lilla eller skarpe lilla. Rett utenfor der jeg bor står blant annet en fin, lys lilla syrin og pynter opp.

Syrin

Men jeg måtte kjøpe små planter til min balkongkasse. Jeg plantet dem med en gang, det var fryktelig tørt i balkongkassen så molden trengte mye vann, og det må jeg passe på videre, for hvis prognosene for været slår til, skal det mye vann i balkongkassen. Så får vi se hva resten av mai har å by på.

Blomstene på plass
Andre siden



 


 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar