onsdag 23. mai 2018

På Aker brygge, mai 2018

Mandag på andre pinsedag tok jeg en tur inn til Oslo, jeg har vært flere ganger i hovedstaden i vår, men ikke på Aker Brygge. I det fine været tenkte jeg det passet bra å avrunde pinsen her. Jeg så over fjorden og bort til Akershus slott.

Akershus slott

Det var strålende vær, det blåste litt, men mye folk ute. Noen spaserte, andre satt og solet seg, på uteserveringene var også mye folk.

Mye folk ute
´

 Det er mange som har sin arbeidsplass på Aker Brygge, om lag 6000 jobber her, og ca. 900 har bolig her. Aker Brygge blir besøkt av rundt 12 millioner mennesker i året. Det er mye.

Fra området

Rart å tenke på at Aker brygge ligger på det tidligere verftsområdet til Akers mekaniske verksted som ble nedlagt i 1982. Før verkstedet ble etablert her, ble området kalt Holmen. Det var en gammel løkke hvor industribedrifter etablerte seg og en forstadsbebyggelse etablerte seg på 1800- tallet.

I dag Aker brygge

Jeg hadde avtalt møte, og på Lekter´n var også Janis på plass. Med alt det flotte været vi har hatt, har uteserveringene gode dager, det er bra også for servitørene, da tjener de en ekstra slant.

Janis på plass

Etterpå så vi en stund på livet, men det blåste litt så vi gikk litt oppover i området så vi kom i ly.

På Aker Brygge

Uteservering

På vei oppover kom vi forbi en form for kunst som hang ganske høgt, jeg hadde ikke sett dette før, men det er mulig det har vært der en stund.

På vei bort fra sjøen
Kunstverket

Vi satte oss på uteserveringen i baren med navnet Underbar. Her var fint både inne og ute, det var koselig å sitte ute, særlig fordi en liten ild brant lystig i bakgrunnen. Janis lekte seg med en tom vannflaske.

Koselig på Underbar
Janis lekte

Nå fikk de andre lyst på noe å bite i, her var ingen matservering så de ringte og bestilte pizza på et sted som lå straks bortenfor. De spurte en serveringsdame og hun sa det gikk fint å spise der vi satt. Litt etter hentet de maten. Jeg smakte et lite stykke, men jeg skulle rett hjem og spise middag. Vi satt en stund til og pratet, så tok vi buss i hver vår retning. Det ble en hyggelig avrunding på pinsen.

Maten klar
På Underbar
 




 




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar