mandag 14. mai 2018

Våren i full gang, mai 2018

Vi er snart ferdig med siste vårmåned, og det er på tide at våren er på plass. Den kom seint i år. Først en liten oppsummering. Jeg starter med et kveldsbilde fra 27. april, tatt klokken 20.50, tre dager etter var det fullmåne. Temperaturen viste 7 pluss, ingen varme, men en merket at kveldene ble lysere.

Våren litt sein i år


På tampen av april ble det spasertur langs Akerselva lørdag 28. april i nydelig vær, ingen tvil om det var en fin vårdag. Det er et ypperlig område og gå på tur langs Akerselva,  her er også mye historie knyttet til elva. Industri vokste fram her.

Fint langs Akerselva


Mai startet vi med besøk på Eidsvoll. Stedet der det i 1854 ble åpnet første toglinje i Norge. Den gikk mellom Eidsvoll og Christiania. Den ble viktig for transporten i Norge, sammen med dampbåten Skibladner som fraktet passasjerer og gods til Hamar, Lillehammer og Gjøvik. Men det vi skulle se denne dagen var Eidsvollsbygningen der den norske Grunnloven ble til, og var et første steg mot demokrati i Norge. En staselig bygning, og har mange fine rom. I ett av rommene var til og med dekorasjoner i taket.

Eidsvollsbygningen

Dekorert tak

Underholdning på den vanlige hverdagskveld er litt tv, men ofte Netflix. Men jeg er elsker av fotball, og liker å se når store klubber spiller. Som eksempel kan jeg ta Champions League kampen mellom Roma og Liverpool. Fullsatte tribuner og stor stemning i Roma. Men Liverpool vant og gikk videre. Spennende underholdning.

Flott stadion i Roma

Jubel på tribunene tross tap


Men nå var det tydelige vårtegn ute. Bilde under ble tatt fra verandaen 4. mai. En kan se antydning til grønt på trærne, men fortsatt et par små hauger med snø på marken. Søndag 6. mai hadde jeg besøk av to damer som skulle hjelpe meg med litt data, pluss å få på plass balkongbordet. Det ble en velfortjent lunsj.

Fortsatt antydning til snø

Velfortjent lunsj

Men nå ble det fort grønt, det skjedde nesten over natten. En dag jeg gikk til butikken så jeg forandringen. Onsdag 9. mai var jeg inn til Oslo til et ganske nyordnet område jeg ikke hadde besøkt. På Vippetangen så jeg Salt, pluss var inne på Vippa. Torsdag 10. mai var helgetorsdag og rød dag på kalenderen. Jeg så noen prikker sveve på himmelen, det er et typisk vårtegn.

Våren på plass
 
Fra Vippetangen

Typisk vårtegn

Lørdag kveld som var 12. mai samt Grand Prix kveld, ble det grilling på Kolsås. I solveggen så jeg at tulipanene var kommet. Nydelig vær så vi satt først ute og priset sola. Russen Hedda var også innom.

Tulipaner
Søskenbarn

Det ble grillet ute, men vi valgte å spise inne. Tv stod på så vi etter hvert kunne følge med på konkurransen i Lisboa. Dette året syntes jeg det var vanskelig å tippe en vinner, personlig likte jeg sangene til Tyskland, Irland og mente Australia var en utfordrer. Men som kjent liker folk helst litt skrammel og leven. At Israel skulle vinne trodde jeg faktisk ikke. Men jenta klukket i vei og vant. Da er det bare å gratulere. Vi koset oss først med grillmat, så med kaffe, kake og jordbær.

Stephen er grillsjefen

Grillmat
Kaffekos

Nå nærmer vi oss halvveis i mai. Søndagskvelden i går var nydelig, bildet under tok jeg fra verandaen klokken 21. 15. Solnedgangen var nesten over, ute var 19 pluss. Jeg gikk tilbake til balkongen, en flott vårkveld, da småfuglene sluttet å synge, tok noen tyrkerduer over og kvitret med sine typiske lyder. Ellers var alt stille, eneste jeg hørte i det fjerne var noen som sparket en ball, og litt senere hørte jeg DUNK DUNK fra en russebuss. Våren kom seint, men den kom.  

Vårkveld

  
 



 
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar