fredag 13. juli 2018

Nesten halve juli har passert, juli 2018

Nå går tiden som et hurtigtog. Vi er nesten ferdig med halve juli. Været kan vi ikke klage på, det må eventuelt være at det til tider har vært altfor varmt. Det har vært full sommer i 6 uker. Vi har hatt mange flotte sommerkvelder.

Flotte kvelder

Jeg skal kort nevne det jeg har vært med på til nå i juli.  Først en tur til Warszawa, der var jeg med på en seremoni der Henrik fikk sine bevis på ferdig utdanning. Vi fikk også tid til en tur i den fine parken, jeg har fortalt om dette før så jeg bare nevner det.

Avslutning
 Fra parken
   
Så fikk jeg besøk av søsteren, Grethe, det har jeg også fortalt om, så her bare nevnes det. Men hun fikk kjenne på varmen vi har hatt her. Til tider har det vært opp mot 30 grader i skyggen. Grethe har alltid vært flink med håndarbeid, og mens hun var her strikket hun et fint pannebånd til meg, det kan bli godt å ha til vinteren.

Besøk her på Operaen


Pannebåndet

 Har vært oppi 30 varmegrader


Det har vært tørt i balkongkassen, så jeg har måttet gi dem vann hver kveld. Grethe var snill og tok seg av det da hun var her. Særlig de hvite blomstene som ligner på prestekrager hadde det tøft i varmen, en visnet så jeg måtte skifte den ut. De røde blomstene klarte seg bedre.

Varmt for blomstene


Torsdag var jeg en tur i Sandvika og ble forundret over hvor mye folk der var, for ute skinte solen og var full sommer. Men inne på senteret var behagelig kjølig, så kanskje folk ville rett og slett kjøle seg ned. Da jeg kom tilbake, måtte jeg stoppe ved blomsterkassen rett ved inngangen. Blomstene der holdt seg godt i varmen.

Tåler varmen

Men torsdag ut på ettermiddagen ble det et værskifte. Det mørknet til, så tordnet det noe grassat, det smalt noe uhyggelig, så åpnet himmelens sluser seg, regnet fosset ned, også hagl. Fredag var det sol igjen, men ut på ettermiddagen skjedde det samme. Det skyet til, høljet ned, og det tordnet, men denne gangen var tordenen svakere, samt varte lenger. Jeg tenkte at nå blir bøndene glade.

Uvær torsdag

 
 Og på fredag

Hvis vi løfter blikket og ser på dem som boltrer seg på toppene, har det vært barnedåper i to kongefamilier. Først skal vi nevne England. Der har prins William og hertuginne Kathy fått døpt sitt tredje barn. De har en gutt og pike fra før. Nå ble lille prins Louis døpt 9. juli i kapellet i St. James Palace.

Dåp i England

Dåp har det også vært i den svenske kongefamilien. Det ser ut for at de kongelige koser seg i stor stil. Nå fikk prinsesse Madelen og hennes amerikanske ektemann døpt sitt barn, også for dem det tredje. De har en gutt og pike fra før. Nå ble lille prinsesse Adrienne døpt i Stockholm, i Drottningholms Slottskirke. Det skjedde på samme dato som da paret giftet seg i 2013.

Foreldrene med lille
Adrienne

  Fra dåpen

Til slutt vil jeg nevne at den amerikanske presidenten Donald Trump er på visitt i Europa. Han startet med et besøk i Brüssel, der var møte i NATO. Alle toppene i forsvarsalliansen var der. Som vanlig får Trump kritikk. Det er blant annet fordi vi ikke er vant til at en president snakker rett fra levra, og ikke er så diplomatisk. Men nå mener jeg at Trump har et poeng i Brüssel. Det er ikke rettferdig at USA skal betale 70 % av NATOs forsvarsbudsjett, mens alle landene i Europa som er i NATO samlet betaler kun rundt 30 %. Det er ikke rettferdig for skattebetalerne i USA. Det er tross alt vi i Europa som særlig har behov for hjelp om noe skulle skje. Men nå ser det ut for at det blir mer en 30 %. Jeg mener med andre ord at vi må være litt edruelige i vår kritikk, ellers bli det slagside.

Trump og Merkel
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar