tirsdag 24. juli 2018

Oslotur før feriereisen, juli 2018

Dette er siste blogginnlegget før jeg drar på sommerens ferietur. Denne sommeren har som nevnt flere ganger, vært et helt fantastisk vær, et vær kun med sol og varme, bare noen få dråper med regn. Men det er selvsagt tragisk i det lange løp for bøndene. Til og med blomstene i balkongkassen er i ferd med å visne, enda jeg har vatnet nesten hver kveld. Men maken til vær kan ikke jeg huske. Ingen kvelder under 20 grader, på kveldsbildet under er det 22 pluss. Andre bildet under er tatt torsdag da vi var på tur langs Alnaelva.

Kveldsbilde


Ved Alnaelva

 I går ble det en tur inn til Oslo, der var jeg først på visitt, og fikk servert lunsj. Stuedøren stod åpen så jeg hørte suset fra Akerselva mens vi spiste. Altfor varmt til å sitte ute.

Nydelig lunsj

Så ruslet vi nedover mot byen, Flere av hundene vi møtte ville hilse på Janis. På vei mot sentrum synes jeg at Damstredet er sjarmerende med de gamle bygningene som er fra 1800- tallet. Det ble varmt for Janis, men ble avkjølt da hun fikk bade ved Regjeringskvartalet.

Hundemøte

   Damstredet

 Endelig avkjøling

Vi studerte det midlertidige minnesmerke over de som omkom under terroren 22. juli 2011. Vi var der 23. juli, så kransene var lagt på ved avdukingen dagen før. På støtten står navnene til de som omkom på Utøya, og de som omkom her i Regjeringskvartalet.  Foran minnesmerket var lagt mye knuste glassbiter, det skulle sikkert symbolisere det som skjedde her da bomben gikk av. En enorm tragedie skjedde dagen den 22. juli i 2011.

Minnesmerket

Glassbiter ved foten
av minnesmerket

  Da vi kom til VG- huset måtte jeg stoppe og hilse på VG- leseren. Janis for løpende mot en dør, jeg fikk vite at her jobbet en som Janis kjente, så Håvard måtte bare følge henne inn. Da hun var blitt klappet av damen hun kjente, var Janis klar til å fortsette.

VG- leseren

 Da vi kom til øvre Slottsgate, måtte jeg beundre de store teddybjørnene som hang bortover. Jeg fikk vite at det var en kunstinstallasjon laget av BROSLO kunstnerduo. Navnet på kunstverket er Hug Life. Store teddybjørner i forskjellige farger, og med tatoveringer.

Kunst

Vi ruslet videre oppover Karl Johan, her er fint pyntet med blomster. Mye turister i byen. Videre forbi Spikersuppa, så satte vi oss på en uteservering.

Fine blomster

  Ved Spikersuppa

 Da vi hadde satt oss måtte Janis få mat, og som den fine, lille hunden hun er, spiser hun av gaffel.
Jeg så på alt folket som passerte, en evig strøm.

Janis spiser

 Jeg nyter livet


 Så kom PC det var hans første arbeidsdag etter ferien. Men nå måtte jeg ta en tidlig buss tilbake, for jeg måtte starte å tenke på hva jeg skulle ha med, turen skulle vare i et par uker. Flere fra familien drar på tur tidlig onsdag morgen. Nå brøt de andre også opp, de skulle ta bysykler. Da skulle Janis sitte i sele, jeg måtte dra på smilet. En fin ettermiddag i hovedstaden.

   Gjensynsglede
Klar for sykkeltur

Da drar jeg på tur, den skal jeg fortelle om senere. Neste blogg blir fredag 10. august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar