fredag 10. august 2018

Ferietur til Texas 2018, del 1

Sommerreisen 2018, er over. Det ble to uker med opplevelser i Texas, dermed blir det mange blogger om reisen. Vi var flere fra familien som skulle være med på turen. Kvelden før jeg reiste var det vakkert sommervær som det hadde vært i ukesvis. Grytidlig onsdag morgen 25. juli stod alle klar på Gardermoen og sjekket inn på British Airways til London. Mens vi ventet på Heathrow flyplass ble det en pause som jeg nyttet til å ta en kopp te.

Kvelden før avreise

Te på Heathrow flyplass

Vi sjekket inn på flyet fra American Airlines som skulle fly oss til Dallas i USA. Flyet lettet fra London kl. 11. 45 lokal tid. Nå ble det mange timer på flyet, ca. 9 timer. Da måtte man underholde seg på beste måte, for på meg ble det lite søvn. Det ble servert en bra middag om bord. Jeg fulgte med på reiseruten, løste kryssord, og så to filmer. Jeg så først The Independence Day, senere så jeg I,  Tanya. Den handlet om den amerikanske skøytestjernens vanskelige liv. Dermed gikk tiden.

Fra første filmen

Dramatiske scener

Fra flyruten

God flymat
Fra film nr. 2
Familien Byrne på flyet

Vi landet på Fort Worth flyplass ved Dallas kl. 11. 50 lokal tid. Vi stod lenge i kø inne på flyplassen for å få registrert våre papirer. Det tok mer tid enn jeg kan huske fra andre besøk i USA. Da vi kom ut, kjente jeg at det var varmt i været, heldigvis var vi vant til varmen som vi hadde hatt i lengre tid hjemme.Vi tok taxi inn til Fort Worth der vi tok inn på hotell Omni, der skulle vi bo i tre netter. Hotellet hadde store, fine rom. Turen i Texas startet her, men så kulle vi etter hvert kjøre i Texas som er en stor delstat.

American Airlines

Kart over Texas

Etter en pause på hotellet, tok vi shuttlebuss inn til sentrum av Fort Worth. Stedet var først en militærleir, men er blitt kjent som en av de fremste cowboybyene med omfattende kveghandel.
I sentrum er det også en del høghus.

Fra Fort Worth

Vi bestemte oss for middag på Bar Ono Pizzeria & grill. I reisegruppen var vi 8 personer, så vi var en ganske stor gruppe rundt bordet. Det ble en enkel middag denne kvelden.

Fra spisestedet

Noen ved middagsbordet

Vi var ganske slitne av reisen og ville ta en tidlig kveld. På vei tilbake til hotellet kom vi forbi en slags statue vi stoppet for å studere. Den var av The Wild Bunch, Cassidygjengen. Det var en kjent gruppe med fem galne, fredløse karer, av dem er to sikkert mest kjent. De kalte seg Sundance Kid, og Butch Cassidy som var leder av gjengen. Av og til fikk de hjelp av farmere som gav dem hester, og mat. Samt kvinner som gjerne ville være sammen med dem, i blant i et av skjulestedene deres som ble kalt: Røvernes hønsehus. Men nå var det på tide å finne sengene på hotellet, vi var slitne og litt døgnville.