torsdag 16. august 2018

Tur til Texas 2018, del 7

Tirsdag var også varmt og flott sommervær i Texas. Avgang var bestemt til klokken 10.00, dermed ble det god tid til frokosten. Vi sjekket ut fra hotellet, og alle satt klar til oppsatt tid. I dag skulle stand in kjøre, og måtte venne seg til automatgir, men det gikk raskt. Vi kjørte ikke så langt før vi kom til første sted vi skulle besøke, her ble bilen parkert. Vi var i Luckenbach.

Frokost i Fredericksburg
Stand in ved rattet

Framme i Luckenbach

Kort fortalt kom tyskeren Luckhen med familien til Fredericksburg. De var en gruppe av tyske adelsmenn. Men i 1852 flyttet familien Luchen 12 km lenger sør til det som ble Luchenback. Folke tallet sank i årenes løp, og i 1960 var det nesten en utdødd landsby. Men en allsidig kar som blant annet var filosof og bonde kjøpte hele grenda sammen med to andre for noen få tusen dollar. En mann utnevnte seg selv til ordfører. De åpnet igjen blant annet det gamle huset med festlokale. Etter hvert kom besøkende for å se, i dag et yndet sted for turister.

Gamle hus
Mads utenfor en av de
gamle bygningene

Fra den gamle grenda

Det var spesielt å rusle rundt på de gamle tomtene, jeg var inn i en av bygningene som var butikk, også med suvenirer, og jeg kjøpte en magnet som skulle festes på kjøleskapet. Et minne om stedet. Hele tiden hørte jeg en hane som gol noe grassat, men så den ikke. Senere fortalte de andre at de hadde sett en stor hane. Men jeg så noen sauer.

Butikken

Etter dette besøket kjørte vi et stykke til, men så ble det nytt besøk, vi svinget inn til Lyndon B. Johnsons State Park. Den ligger sør for byen Austin. Først kjørte vi på veiene mellom de digre beite markene på det som var farmen til Lyndon B. Johnson. Jeg så en god del kveg, de stammet fra tidligere kveg på farmen. De digre trærne på farmen måtte være svært gamle, tenkte jeg. Det stod plakater noen plasser i veikanten, noen steder stoppet vi og leste.

Store marker

Flokk med kveg

Lyndon B. Johnson

Han ble født på en gård i Stonewall i Texas i 1908 og var sønn til en kongressmann, men faren var flinkere politiker enn bonde, så de mistet gården. Lyndon var eldst av fem søsken. Etter utdannelsen arbeidet han en stund som lærer, men startet som politiker. Han giftet seg med Claudia, men kalt Lady Bird. Han ble guvernør i Texas, senere visepresident for John F. Kennedy. Han ble med på besøket til Dallas, og satt i andre bilen bak da Kennedy ble skutt og drept. På vei tilbake til         Washington  med Air Forse One, avla Johnson presidenteden. Neste plakat viste presidentparet.

Presidentparet

Så kjørte vi til det som blir kalt Texas Hvite Hus, det er fordi president Lyndon B. Johnson oppholdt seg rundt 20 % av tiden som president på kontoret sitt her på farmen. Bilen ble parkert og vi gikk til bygget de solgte billetter, for vi ville se inne i huset. Da kom akkurat guiden ut med to gjester og sa at denne turen var gratis, vi kunne bare bli med.

Utenfor huset

Videre fra forsiden

Inne var ikke lov å ta foto. Rett ved inngangen stod et stort, gammelt tre. Der var rigget til mikrofon, og under treet ble holdt møter med staben som bodde i et lite hvitt hus bortenfor. Presidenten ledet møtene inne fra kontoret. Vi var inn der og så at ved sengen var telefoner og flere TV- skjermer. Pluss en benk han fikk massasje når det trengtes. Lady Bird hadde eget soverom, det ble umulig å få ro hos presidenten. Han var også storrøker og røkte minst fem 20- pakninger pr dag. Vi så også kjøkkenet og stuen blant annet. Det meste i 1960- årenes stil og farger. De fikk restaurert huset mellom 1963- 1969. I huset var 6 soverom og 5 bad.

Treet utenfor
med mikrofon
Plakat med oversikt
over huset på farmen

Etter å ha sett huset gikk vi bort til der flyet til Lyndon B. Johnson stod. Han var den eneste presidenten som hadde sitt eget tjenestefly. Vi fikk gå opp trappen og se inn.

Flyet

På flytrappen

Til slutt gikk vi inn i museet der de også solgte billetter. Det var bilder av president Johnson som baby, samt det beskjedne huset han bodde i da. Presidentens talerstol måtte jeg selvsagt prøve. Til slutt så jeg det fine bildet av presidentparet, Lady Bird var en flott dame. Hun var født inn i en velstående familie i Texas, og fikk en god utdanning, I ekteskapet med Lyndon fikk hun to døtrer. Hun fikk en arv som hun kjøpte en radiostasjon og en TV- stasjon, det gjorde paret Johnson formuende før han ble president. Farmen forstod jeg Lyndon hadde arvet fra en gammel tante, og utviklet den videre etter hvert.

På talerstolen
Baby Lyndon
Barndomshjemmet

Presidenten og førstedamen

Nå var besøket på Lyndon B. Johnsons farm over. Presidenten døde i 1973. Farmen ble gitt til staten fra hans familie, det skulle være et minne over presidenten. Huset ble åpnet for publikum i 2008. Det var et svært interessant besøk. Men nå måtte vi videre, og kjørte siste stykket til Austin. Vi var framme rundt 13. 30, og sjekket inn på hotell Hamton Inn, vi hadde holdt oss til den hotellkjeden. Jeg skulle bo på et rom i 14. etasje, og var fornøyde med rommet. Vi gikk ut for å spise lunsj i et koselig område, før vi tok pause på hotellet.

Lunsj
Festlig område

Da vi jekket inn, fikk vi tilbud om å komme til vin og snacks klokken 17.00, og vi voksne møtte opp. Men vi hadde mer på planen til kvelden. Ved solnedgang skulle vi til broen Congress Avenue, vi skulle se et spesielt fenomen, og vi møtte opp.

Hotellet bød på vin
Stephen klar på broen
Flere av oss under broen

Her under broen er nemlig tilholdssted for 1,5 millioner flaggermus. Om vinteren drar de til Mexico, men kommer hit igjen i mars for å hekke, og blir her til i oktober. Hver kveld ved solnedgang drar de ut en tur for å spise innsekter. Det var det vi skulle se, når de dro ut fra broen. Det ble litt av en seanse. Jeg har aldri sett maken.

Her kommer de første

Det øker på
Enda mer
Slik holdt det på
til solen gikk ned

Etter denne utrolige forestillingen fra naturens verden, gikk vi til en italiensk restaurant og spiste middag, det var jeg glad for, jeg liker godt italiensk mat. Det ble en god middag. Nå var det snart slutt på en innholdsrik dag.