torsdag 23. august 2018

Tur til Texas 2018, del 14

Tirsdag morgen startet jeg dagen med frokost på hotellet. Jeg startet måltidet med egg og bacon, men mer ventet. Det var blitt 7. august og vår siste dag i Galveston.

Frokost

De andre hadde forskjellige planer, men jeg ville gjerne vasse i Mexicogolfen, og Helen ble med. Vi gikk langs strandpromenaden et stykke, så ned en trapp og videre til stranden. Det var ingen vind denne morgenen, så bølgene vasket bare dovent innover stranden.

Utsikt mot stranden

Hotellet sett fra stranden
  Vasser i Mexicogolfen

Stephen og Dina dro til et stort badeland et stykke fra hotellet, men flere av oss andre ville bli med en liten buss for å se mer av området vi bodde. Her gikk vanligvis et lite tog, men forstod jeg det rett var det til reparasjon. Men først ned til bassengområdet der sjåføren vår pleiet ryggen i boblebadet.

Ved boblebadet
Ryggen pleies
På plass i bussen
Turen i gang

Vi kjørte langs Mexicogolfen der stranden strekte seg hele veien, den må være kjempelang. Det var strand på venstre siden og hoteller hele veien på andre siden. Jeg ante ikke at det var slik hele veien. Så svinget vi mer innover øya og tilbake. Vi passerte da det store badelandet jeg hadde hørt om, det så digert ut.

Badelandet på avstand
Fra området

Turen snart over

Jeg var forundret over at det ikke var mer å se i dette området, men det er tydeligvis beregnet kun til sol og bad, eller ta en tur inn til Galveston. Så nå visste vi det. Vi gikk av bussen nær hotellet vårt, og gikk dit. Jeg måtte igjen beundre alle de fine blomstene av forskjellig slag i hotellhagen.

Bussen
Vakre blomster

Etter vi hadde spist lunsj på hotellet, hadde jeg lyst til å se museet som var i kjelleren, men hadde ikke lyst å gå dit alene. Hvorfor? Tenk om bruden var ute på leting! Jeg fikk med noen av de andre.  I museet var gamle foto og andre ting som fortalte historien om hotellet. Det ble bygd i 1911, etter at minst tre andre hoteller som lå her i området ble ødelagt av orkaner. Flere foto viste fra den epoken.

I starten
Fra gamle dager
Artig med gamle
bilder

Flere presidenter hadde vært på besøk her, samt andre kjendiser. Flere artister hadde opptrådt her, og noen av artistene hadde debutert her.

Flere presidenter
Og andre kjendiser
Noen debuterte her

Under Andre verdenskrig var hotellet base for folk fra The Coast Guard. Her bodde opptil 1500 personer, da var hotellet ikke åpent for turister. Hotellet har hatt flere oppussinger gjennom årene, blant annet i 2008 da hotellet fikk store skader etter orkanen Ike. Men nå er det i sving for turister sånn som oss. Men nå vet jeg at jeg burde ha bedt om et bedre rom da vi bestilte. Det var svært interessant å besøke museet.

Fra The Coast Guard

Men nå var det tid for å møte ved bassenget, her var de fleste fra reisegruppen samlet for å nyte badelivet og solen. Flokker med fugler fløy stadig over området her, jeg lurte på om det var pelikaner.

Badeliv
Flere fugler passerte
Pelikaner?
Hedda tar pause
fra badelivet

Siste kvelden i Galveston spiste vi middag inne i byen på restaurant Mama Teresa´s Flying Pizza. Jeg spiste Cæsarsalat, men alle de andre bestilte hver sin pizza. Men alle satt og måpte da maten kom. Pizzaene var kjempestore, de største i alle fall jeg har sett. De kunne bli stappmette ved at to delte en.

Restauranten
Det ble mye pizza

Mads tar pause

Vi tok taxi tilbake til hotellet. Her måtte det nå roes ned etter all pizzaen. Det var vår siste kveld i Galveston, den avsluttet vi på hotellet.

Siste kvelden i Texas
for denne gang

Siste del om turen til Texas i morgen.