lørdag 11. august 2018

Ferietur til Texas, del 2

Torsdag 26. juli skulle vi besøke Dallas og tok taxi til stedet der president John F. Kennedy ble myrdet. Vi hadde før vi reiste til USA bestilt billetter til å besøke biblioteket der det hevdes morderen stod. Biblioteket er nå gjort om til museum. Vi fikk på hodetelefoner som loset oss gjennom hele denne historien. Utsikten fra biblioteket viser ned til veien der bilen med presidenten kom da han ble skutt.

På vei inn
Krysset i veien

Utstillingen viste bilder fra livet til John F. Kennedy og hans kone og barn. Han ble USAs 35.  president i 1961 til han døde i 1963. Bilder viser fra denne perioden, og fra besøket i Dallas. Presidenten og førstedamen sitter i bilen og vinker til alt folket da de fatale skuddene falt.

Fra museet

Presidentparet
Rett før det smalt

Jeg stod ved vinduet og så ut der snikmorderen Lee Harvey Oswald stod da han siktet og drepte den amerikanske presidenten. Oswald ble arrestert rett etterpå for å ha skutt Kennedy, men han nektet. Senere bla Oswald skutt for åpent tv- kamera på Dallas hovedpolitistasjon. Morderen var Ruby, en nattklubbeier. Ruby fikk dødsstraff, men døde før det av sykdom. Fortsatt er omstendighetene rundt dette mordet på president John F. Kennedy en gåte. Da vi kom ut, så vi minnesmerket over Kennedy.

Her sies Oswald stod

Oswald ble skutt av Ruby

Ved krysset i veien

Minnesmerket over Kennedy

Bibliotekbygget
dekket av trær

Et interessant, men rystende besøk. Nå skulle vi spasere en tur i byen. Dallas er en stor by med rundt 1, 3 millioner innbyggere, og er den 3. største byen i Texas. Området som nå er Dallas ble først bosatt av europeere i 1841, og fikk status som by i 1865. Men før i tiden var dette området til urfolket Caddo, før spanjolene la krav på Texas på 1500- tallet. I 1846 ble republikken Texas innlemmet i USA. Vi spaserte også i The West End Old District, før kun en handelsstasjon.

Fra Dallas

Pass opp for politiet

Inn til The West End
Old District
Gamle hus
Fra Dallas

Vi tok taxi tilbake til Fort Worth. Vi brukte Uber- taxi, sjåførene var svært hyggelige.Vi spiste sen lunsj på hotellet, før pause ved badebassenget. Det var varmt i Dallas også. Da kvelden nærmet seg, dro vi til et kjent område der vi først spiste middag på den kjente Riscky`s  Steakehouse.

Fra badebassenget

Kveldens område

Fra en gate

Restauranten
Her spiste vi middag

Etter å ha spist middag, gikk vi til en dansehall, man kunne også spise her. Men vi  så på alle som danset og moret seg. Artig å se på de lokale når de svinget seg, sikkert også turister. Mange artige typer, og mange måter de svinget seg på. Senere tok vi taxi til hotellet etter en dag vi først hørte om en tragedie, og avsluttet med folket som moret seg.