onsdag 22. august 2018

Tur til Texas 2018, del 13

Mandag morgen spiste vi frokost på hotellet. Det sies at det spøker her. Legenden forteller at en ung brud ventet på brudgommen, så kom beskjeden om at han hadde forlist med et skip. Det skumles også over hvilket romnummer hun bodde på, men det har jeg glemt. Men hun spøker ikke bare der, hun tusler rundt i gangene og leter etter brudgommen. Nå gikk noen av oss en runde for å se ballsalen og figuren som sies å være bruden som titter fram over en dørkarm. Det var en fin ballsal, men ikke så stor. Jeg tenkte på den gang fiffen svinget seg her.

Bruden?
Fra ballsalen

Utenfor på en vegg hang maleriet av Bernando de Galvez. Han var født i Malaga i 1746. Galvez ble general over de spanske styrkene i Ny- Spania. Han var også guvernør både i Louisiana og på Cuba. De to siste årene var han visekonge i Ny- Spania. Galvez huskes for å ha hjulpet USA i den amerikanske uavhengighetskrigen. Flere steder er oppkalt etter ham, slik som Galveston, og hotell Galvez. Han var æresborger av USA. Galvez døde i 1786.

Maleriet
Nå kjørte Stephen flere av oss inn til det historiske sentrum av Galveston. Det er både en øy og en by her i østre del av Texas. Galveston ligger ved Mexicogolfen, og flere ganger blitt ødelagt av orkaner. For eksempel herjet orkanen Katharina i 2005. Galveston er en travel by og et feriested.

Historisk område

Først i havneområdet, vi så et cruiseskip som lå i havn. Galveston er rangert som den beste cruise havnen langs Mexicogolfen.

Fra havnen
Lave bygninger
Festlige, små forretninger

Vi spaserte gatelangs og det var underlig å tenke på at først var denne øya befolket av indianer stammene Karankawa og Okokisa. De første permanente immigrantene kom rundt 1816. Da kom piraten Louis Michel Aury og etablerte en base for å støtte det mexicanske opprøret mot Spania. Mot slutten av 1800 hadde Galveston en sterk vekst.

Fra en gate
Også smale gater

Vi så to kirker, men begge var stengt. Vi stoppet for å studere det gamle posthuset. Galveston var den første byen i Texas som fikk postkontor i 1836. Byen fikk marinebase samme år.

En av kirkene
Postkontoret

Vi gikk ganske lenge gatelangs i dette området, passerte The Tremont Ballroom, gate med lave
fargeglade hus, fine blomster som pyntet opp.

Gatelangs
The Tremont Ballroom
Festlige hus
Fine blomster

Men det var knallvarmt så vi gikk inn på en kafé der vi hivde innpå iskald cola. Kafeen het Black Pearl. Da pausen var over og vi kom ut, regnet det. Regnet ble verre, så vi søkte ly i et hotell. Vi kom inn i en fin salong og satt der. Vi bestemte oss for å ta shuttlebuss tilbake til vårt hotell.

Fra kafeen
Fra hotell Tremont House

Været hadde skiftet før vi kom fram til vårt hotell, sola skinte og det var like varmt. Nå ble det opphold ved bassenget. Det ble soling, noen badet, jeg satt i skyggen, det var altfor varmt i sola. Nå så jeg mange av de små, svarte fuglene som lignet kråker, men er mindre og har en lang, spinkel nebb. De så etter smuler fra gjestenes mat og snacks.

Fra bassengområdet
Folk koser seg
Jeg satt i skyggen
Fuglen som lignet
en liten kråke

Denne kvelden skulle vi spise middag i byen. Restauranten lå ved havnen og het Willie G´s Seafood & Steakhouse. Før vi dro tok jeg en runde ved hotellet, først i salongen ved resepsjonen og baren. Det var egentlig det fineste rommet, med en fordums stil. Jeg tok også bilde ute, solen var alt på vei ned.

Fint rom

Hotellet

Framme på restauranten tok jeg først en titt på utsikten mot havnen. Det var en fin, varm kveld. Men jeg spiste kylling, ingen sjømat på meg denne dagen. Etter middagen avrundet vi på hotellet.