tirsdag 14. august 2018

Tur til Texas 2018, del 5

Søndag morgen viste kalenderen 29. juli. Før jeg gikk til frokost på hotellet, så jeg på utsikten fra rommet, og så et flatt landskap. Vi sjekket ut fra hotellet, og klokken 09.30 kjørte vi ut fra Amarillo.

Utsikt fra rommet

Hotell Hamton Inn

Først kjørte vi kun en halv time fra Amarillo, for vi skulle se en ting til i området. Vi svinget inn til Palo Duro Canyon State Park, men betalte først i en luke i et hus rett ved veien, vi trengte ikke gå ut av bilen. Så kjørte vi inn på området og parkerte bilen. Et storslagent syn møtte oss. Dette er den nest største canyon i USA.

Fra området

En flott utsikt

De første bevisene på menneskelig ferdsel her mener forskerne er rundt 10000 til 15 000 år siden. for eksempel har indianere ferdes her, og nå er det også mange turister som kommer hit. Men vi skulle kun se på utsikten, og kjørte bare et kort stykke til og så på utsikten derfra. Jeg tenkte at enorme krefter måtte en gang i tiden laget denne canyonen, tidens gang har ordnet resten.

Dramatisk landskap

Fra canyonen

Vi nøyde oss med utsikten over området, og tok plass i bilen. Neste stopp var i Lubbock, så vi kjørte sørover. Stoppet gjaldt sangeren Buddy Holly som kom derfra. I områdene her er de største sammenhengende bomullsvoksende åkrer i verden. De trenger mye vann, og vi kjørte forbi mange vanningsanlegg som strakte seg over markene.

Del av et vanningsanlegg

Vi kjørte mot minnestedet over sangeren, og passerte gjennom et område med mange fabrikker, så fant vi stedet. De av oss i bilen som var interessert tok en runde på minnestedet. Statuen stod på en plattform ved et bygg. Her var et museum også, men det gav vi oss ikke tid til å se. Buddy var avhengig av briller, de lå som en statue bortenfor, omtrent slik som brillene til Henrik Wergeland ligger ved hans statue på Eidsvoll.

Sangeren
Brillene

Buddy Holly ble født i 1936. Han kom fra en svært musikalsk familie, og spilte i ung alder flere instrumenter. Buddy stiftet sitt eget band som han kalte The Cricket. Det ble mange suksesslåter. Etter en konsert i 1959 orket han ikke følge turnébussen i snøværet, og leide et lite fly. Det fatale skjedde, flyet styrtet, han og piloten omkom. Buddy Holly døde bare 23 år gammel, og etterlot seg konen som var gravid, hun mistet barnet rett etterpå. Den tragiske ulykken inspirerte Don McLean til å skrive balladen American Pie, den ble en stor hit. Men det er feil at flyet som styrtet hadde samme navn som balladen.

Ung dame og Buddy Holly

Turen gikk videre, nå med kurs for dagens mål, Fredericksburg. Plutselig kom en heftig regnskur, men vi satt trygt i bilen og så på vindusviskerne prøvde å gi utsikt til sjåføren. men snart var regnet over og solen skinte som før. Etter hvert så jeg langstrakte åser i det fjerne.

Åser i det fjerne

Vi kom forbi en ulykke der tre biler var involvert. En bil lå i ene veikanten, to biler i den andre. På stedet var flere politibiler og ambulanser. Et annet sted lå en død hjort i veikanten. På slutten minnet landskapet mot Fredericksburg meg om det jeg så i California da jeg var på tur der for noen år siden. Vi passerte mange vindmøller, jeg ante ikke at det var så masse vindmøller i Texas.

Vi nærmer oss målet

Masse vindmøller

Vi hadde denne dagen kjørt samlet 6,5 time, men med stoppene virket det ikke så lenge. Vi var framme i Fredericksburg klokken 18.00, og tok inn på hotell Hamton inn & Suites. Her skulle vi være i to netter. Igjen et stort rom, men varmen i Texas gjorde at aircondition med kald luft stod på. Vi gik ut og tittet litt på byen og tok en forfriskning på Auslander der viftene snurret i taket.

På Auslander
Mads vil ikke
høre mer

Senere spiste vi middag på restauranten Silver Creek, den lå omtrent rett over gaten. Der ble servert god mat. Jeg avsluttet måltidet med en nydelig Creme Brulee. Men ble forundret da jeg så hvor stor porsjon det var, vanligvis kommer denne desserten i små skåler. Da vi gikk tilbake til hotellet, var det strålende måneskinn fra en diger, guloransje måne. Lurer på om det var denne kvelden månen var ekstra nær vår planet. Underlig å tenke på at vi svever på en planet i verdensrommet.