fredag 17. august 2018

Tur i Texas 2018, del 8

Jeg våknet opp i Austin og kom på vi hadde skiftet til en ny måned. Det var onsdag 1. august. Straks etter frokost på hotellet, gikk vi ut for å se på byen. Austin ble grunnlagt i 1835 med navnet Water- loo, men i 1838 ble navnet skiftet til Austin etter Stephen Austin. Han var født i 1793, og først var han en flittig agent for Mexico, men senere kjempet han voldsomt for Texas sin uavhengighet. Han ble den viktigste grunnleggeren for Texas. Men noe av det første vi traff på var en statue av den kjente sangeren Willy Nelson.

Statuen ligner på Nelson

Willy Nelson er fra Abott, Hill County her i Texas. Han skrev sin første sang da han var 7 år gammel. Nå drar han på årene, men opptrer fortsatt på de store scenene. Han skrev den kjente sangen: On the Road Again, den er fra 1980. Jeg liker å begynne med den strofen når jeg starter på en ny reise. Jeg så at gaten rett ved statuen var oppkalt etter sangeren.

Gateskiltet

Vi gikk til Texas State Capitol, det var vårt første besøk denne dagen. Jeg så det staselige bygget trone på en høyde, omtrent slik slottet gjør i Oslo. Det er en virkelig flott bygning i italiensk renes sansestil. Det er den sjette høyeste State Capitol i verden, og ble bygd mellom 1882- 1888. Men ting er bygd under bygget, under jorden, det ble ferdig i 1993. Jeg tenkte at det var sikkert sånn hysj- hysj saker. Noe man ikke snakker offentlig om.

State Capitol i Austin
Klar å gå inn

Inne gikk vi gjennom en sikkerhetskontroll, veskene ble gjennomlyst. Bygget hadde en staselig innredning, særlig var taket oppe i kuppelen praktfullt. 

Taket i kuppelen

Det førte brede trapper opp til for eksempel salen til kongressmedlemmene. Et flott rom med et galleri oppe som gikk rundt salen. Dit førte en trapp, jeg gikk ikke opp til galleriet, men studerte taket i denne salen, det var også stilig. Et imponerende bygg både ute og inne.

Her satt kongressmennene

Fint tak

 Capitol ligger i et stort grøntområde med blant annet store trær, en vei fører opp til bygget. Langs veien kan vi se statuer, monument og gamle kanoner.

Ved en gammel kanon
Monument over konføderasjons
soldater

Her oppe var fin utsikt nedover mot gatene. Før vi gikk ut fra området, så jeg plutselig et ekorn som tuslet rundt, men da vi nærmet oss, løp det i full fart på marken.

Utsikt mot byen
Ekornet

Vi gikk et stykke nedover byen før vi tok pause og satte oss på en utekafé utenfor et bakeri. Der hadde vi utsikt til et gammelt, fint hus tvers over gaten.

Fra en gate
Fint, gammelt hus

Vi gikk videre i Austin som er hovedstaden i delstaten Texas, byen har rundt 920 000 innbyggere. Vi gikk over broen vi var ved i går, under den flaggermusene holder til. På andre siden gikk vi et stykke til, så kom vi til stedet jeg hadde mast meg til. Jeg ville absolutt gå på det som kalles: Boardwalk ved Lady Bird. Dette er en lav bro som ble ferdig i 2014. Den går over sjøen som heter Lady Bird. I starten så jeg først små skilpadder på noen tømmerstokker, i vannet så jeg flere større.

Boardwalk
Skilpaddene

Idyllisk sted

 En av grunnene til at jeg hadde lyst å spasere her, var at her på rekkverket var en installasjon med belter. På hvert belte var skrevet en sangtittel, det var sanger skrevet av kjente låtskrivere fra Texas. Nå gikk jeg her, og synes det var flott. Utsikten inn til skyskraperne i Austin var utmerket. Etter å ha sett beltene, snudde vi og gikk tilbake.

Et av beltene
Utsikt til skyskraperne

Nå tok vi taxi til SoCo Distrikt, et historisk distrikt med lave hus, kafeer, og butikker for eksempel. Her møtte vi familien Byrne, ofte delte vi oss for å se det som de forskjellige var interessert i. Ikke nødvendig å gå i samlet flokk. Her var vi nær gågaten og mye artig å se. Her spiste vi lunsj. 

Fra SoCo
Her spiste vi lunsj


    En dame kom spaserende med en hund i sportsvogn og satte seg nær oss. Kvinnen fortalte hun passet hunden. Hunden var morsom i hatt. En uteligger kom langs bordene og tigget, da ingen gav ham noe, forbannet han oss alle. Det likte ikke de som satt ved et nabobord og de klaget til serverings damen som jaget tiggeren. Hun fortalte at en gang spyttet denne karen på sjefen, med andre ord en kjenning i området.

Men hunden var søt

Vi tok taxi tilbake til hotellet, roet ned og tok en lang pause. Senere gikk vi ned til stedet de serverte ost, vin og annen snacks. Først satt vi inne, så flyttet vi oss ut på den overbygde balkongen. Her hadde vi god utsikt gaten under. Det var flott vær med 34 grader.

Her er det kos
Ute på balkongen
  
Denne dagen var det stemning for å spise middag på en kinesisk restaurant. Da tiden var inne, dro vi dit. Det var en fin restaurant med elegant innredning i kinesisk stil.Jeg studerte de store figurene som lignet på kopier av soldat og hester fra Terrakottahæren, også kalt Verdens åttende under. Den ble oppdaget i Kina i 1974, og gravd fram. Det var 6000 mann i full størrelse, og mange hester også i full størrelse. De lå i gravplassen til en hersker fra 210 før Kr. Jeg så den på en reise i Kina for flere år siden. Maten vi spiste på restauranten var god.

Er det kopier?
 God mat

Senere gikk noen av oss og hørte på jazz i Elephant Room, men satt der bare en kort stund. Vi gikk ut i den varme, fine kvelden, og på vei til hotellet satte vi oss på en uteservering på et hjørne, den het Corner. Her avrundet vi siste kvelden i Austin.

Hører på jazz
 
  Jazzgruppen

 Vi avrunder kvelden her 
Fortsettelse.
   
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar