søndag 19. august 2018

Tur til Texas 2018, del 10

Fredag morgen var samme fine været i San Antonio. Vi tok heis ned til andre etasje der man kunne forsyne seg med kaffe. Utsikten derfra var blant annet til et tre, blomster og busker. Vi skulle straks ut og se på byen. San Antonio er en stor by med rundt 1, 3 millioner innbyggere, og er nest største byen i Texas. Byen ble grunnlagt som utpost for den spanske kolonimakten i 1718, og ble dermed den første sivile bosetning i Texas som ble kolonisert. Før dette bodde payaya- indianerne i elvedalen nær San Antonio i San Pedro Spring- området. San Antonio ligger sørvest for Austin.

Morgenutsikt

Først skulle vi besøke katedralen i San Antonio. På vei dit passerte vi det mexicanske konsulatet, utenfor var en del folk som ventet. Jeg lurte på om de skulle søke visa, eller ordne med andre papirer. Vi kom også forbi Rettsbygningen.

Det meksikanske konsulatet

Rettsbygningen

Så kom vi til katedralen San Fernando De Bexar. En staselig romerkatolsk kirke, men liten for å være en katedral, tenkte jeg. Men staselig var den både ute og inne.

Katedralen

Katedralen skal være bygd fra 1738- 1750, men er blitt restaurert flere ganger i årenes løp. Inne i kirkerommet var taket spesielt. Glassmaleriene på sidene var fine, men særlig altertavlen synes jeg var utsøkt. Den skinte i gull, om det var ekte vet jeg ikke.

Spesielt tak
Fine glassmalerier

Flott altertavle

Etter besøket i katedralen, fortsatte vi til Market Square. Vi passerte pittoreske lave, gamle hus, nå skulle vi se det kjente og historiske meksikanske markedet. Det er det største utenfor Mexico. Vi gikk gjennom en gate under girlander i flere farger som flagret over hodene på oss. Boder med varer på begge sider.

Gamle hus

I markedsgaten

Vi gikk inn i det jeg vil kalle et kjøpesenter med masse boder og små butikker. Varer i fargeglade farger, alt fra keramikk til klær. Mange av de som solgte var kledd i det jeg tenkte var folkedrakter. Jeg så også nonner ved en disk, de solgte krusifikser og slike ting. Artig og se, men det ble ingen handel med oss. Utenfor  var et digert tre som spredde sine grener utover.

Fra markedet
Treet utenfor

Nå gikk vi til en kafé, der spiste vi litt, jeg så hot dog og kjøpte det. Etter denne pausen gikk vi på River Walk med retning Alamo som var det neste vi skulle se.

Frokost?

Fra River Walk
Fossefall
Fine blomster
På River Walk

Da vi var framme ved Alamo som hadde vært en misjonsstasjon, leste vi på plakater om det som hadde skjedd her. Fra 1821 var Texas en del av den spanske kolonimakten Ny- Spania, og Texas ble en del av Mexico. Dette likte ikke de som var kolonister i Texas, de følte seg nærmere knyttet til USA. Slaget ved Alamo ble et slag mellom styrker fra Mexico og styrken fra Texas ved Alamo misjonsstasjon her i San Antonio i mars 1836.

Plakater på området
Før misjonsstasjon
Nå fint med trær og
og grønne plener

Alamo ble beleiret i 13 dager, men opprørerne fra Texas ville seire eller dø. De tapte, og nesten alle forsvarerne fra Texas døde, kun noen slaver, kvinner og barn overlevde. Men trass nederlaget klarte Sam Huston å samle styrker og forsyninger og kunne starte et senere slag ved San Jacinto. Det ble utkjempet i april samme år, i 1836. Slaget pågikk kun en halv time. Den meksikanske presidenten ble tatt til fange dagen etter og holdt som krigsfange. Kort etter skrev han under på en fredsavtale. Avtalen krevde at alle meksikanske soldater skulle forlate regionen. Den kjente Davy Krockett var med på disse hendingene. Alt dette førte til at Texas ble en egen stat. Jeg ruslet rundt her og tenkte at mye av de historiske hendingen hadde i starten foregått her.

Historisk person
Davy Krockett

Fra Alamo
Nå blomster som
pynter opp

Rett før vi skulle gå så jeg en eldre kar i en gammel uniform fra den gamle tiden. Jeg ville ha foto sammen med den karen og gikk bort og stilte meg klar. Han sa: Vil du holde dette for meg? Ja, svarte jeg, og stod plutselig med en gammel børse i hendene. Så ble bildet tatt. Etterpå gikk vi ut fra det historiske området Alamo.

Her er bildet
Så gikk vi ut fra Alamo

Etter dette interessante besøket, koblet vi av med noe helt annet. Vi gikk til Macy´s, og det ble litt shopping, før det ble lunsj på River Walk. Etter det ble det en lang pause på hotellet.

Lunsj rett ved elvebredden

Før vi senere på dagen skulle gå til middag, satt vi en stund på hotellterrassen og slappet av. Da vi senere spaserte videre, så vi en bitteliten fugleunge som sikkert hadde falt ut av redet. Stakkaren pep ynkelig, men hva kunne vi gjøre. Vi måtte videre, nå skulle ungdommene på besøk i et spøkelseshus.

Avslapning på hotellterrassen
Klar for kvelden
Stakkars fugleunge

Mens ungdommene var på spøkelseshus, satte vi oss på utekafeen Lone Star ved River Walk. Da ungdommene kom tilbake, fortalte de om artige opplevelser. Dagen ble avsluttet med middag på italiensk restaurant i området.