onsdag 16. januar 2019

Besøk i Frankrike, del 1, januar 2019

Første gangen jeg besøkte Frankrike var i 1985. Jeg var med på båttur og var da i Dunkerque. Det gjorde inntrykk da jeg betraktet kirken Saint Eloi- kirken og så alle kulehullene fra Andre verdens- krig. Dette er en stor katolsk kirke. Den fikk store skader under Første verdenskrig, men reparert. Men nå så vi kulene fra siste krig 1940- 1945.

Flere kulehull

Vi gikk også en tur til havnen og kom i prat med en som fisket med stenger, han ventet på napp. Solen var på vei ned, og jeg husker det fine lyset over havnen. Da jeg for ikke så lenge siden så filmen Dunkerque, tenkte jeg på idyllen ved stranden. Under Andre verdenskrig stod 300 000 allierte soldater på strendene her ved byen og ventet på redning. De fleste ble reddet av Royal Navy, samt masse småbåter som kom og hentet dem.

Fiskeren ved havnen
i Dunkerque

Andre gangen jeg var i Frankrike var sommeren 1990. Jeg var på besøk i London, og derfra tok vi en busstur til Paris, og var der noen dager. Det var første gangen jeg så Eiffeltårnet, vi var oppe i tårnet og så på den flotte utsikten.

Eiffeltårnet
Utsikt fra tårnet

Vi spaserte i hovedgaten Champs- Elysées og så den berømte Triumfbuen som skal være den flotteste i sitt slag. Den ligger i enden av denne flotte gaten.

Triumfbuen

Tredje besøket var en rundtur i Frankrike i oktober 1997. Turen het: Syd- Frankrike og Bourgogne. Turen startet i Nice. En dag kjørte vi blant annet gjennom eikeskoger og olivenlunder og videre opp mot fjellkjeden Alpillene. Der besøkte vi en klippelandsby som het Les Baux. Siste stykke opp måtte vi gå. Det var en spesiell liten by.

Startet i Nice
Klippelandsbyen

Vi besøkte byen Lyon, og der spiste vi lunsj. Lyon er den andre viktigste handelsbyen i Frankrike etter Paris. Jeg syntes det var en fin by.

Fra Lyon

Vi var også i byen Grenoble, en av byene der vi overnattet. Byen ligger ved foten av Alpene. Her ved byen har gått mange skirenn som også nordmenn har gått i. Her ble holdt Vinter- OL i 1968, og flere nordmenn vant medaljer.

Fra Grenoble

Derfra kjørte vi på Hannibals vei. Vi besøkte den lille byen Sisteron som ligger ved elven Durance. En sjarmerende liten by, der spiste vi også lunsj og ruslet rundt i byen. Så fortsatte vi på Route Napelon der Napoleon dro da han rømte fra Elba og til Paris.

I Sisteron

Fjerde besøk i Frankrike var på et cruise i Middelhavet med skipet Sundream i august 1999. Vi var  til byen Villefranche. Der skråner byen nedover dalsiden mot havet. På andre bildet ser vi skipet ankret på bukten, og venter på avgang.

Fra Villefranche
Venter på avgang

Femte besøket var også på cruise, det var høsten 2001. Da var en av havnene Korsika som er en fransk øy og region. Korsika har hatt fransk styre siden 1769. Skipet Carousel lå i hovedstaden  Ajaccio, men vi gikk rett til bussen og dro på utflukt opp i høyden på Korsika. Oppe i høyden var god oversikt nedover der det gikk smale veier, og vi så landsbyer med små, hvite hus.